Skip to content

Sisältömarkkinointi – kiinnostavaa sisältöä kiinnostavalla tavalla


Julkaistu: 24.02.2014
Kirjoittaja: Siina Repo
Kategoria: Blogi

AdWordsit ovat olleet monelle kuin taivaanlahja. Vihdoin juuri meistä kiinnostuneet löytävät sivuillemme! Mutta tuleeko kävijästä asiakas, jäsen, sijoittaja, työntekijä? Syyttä ei toivota, että sisältömarkkinointi on seuraava askel eteenpäin markkinointiviestinnän mutkikkaalla tiellä.

Parasta olisi, että sisältö löytää lukijansa juuri silloin kun hänellä on aikaa kalenterissa. Mutta miten tulisi edetä? Pitäisikö perustaa asiakaslehti, lähettää uutiskirjeitä, somettaa vai jotain ihan muuta? Sisältömarkkinointi ei katso kanavaa, mutta useimmiten miellämme sen verkon kautta toimivaksi viestinnäksi. Mitä muita olettamuksia meillä on tästä aiheesta?

Viisasten kiveä ei ole vielä veistetty

Sisältöstrategi Thomas Barregren kehottaa blogissaan ottamaan tiukemman otteen tästä epämääräisestä termistä.  Hän esittää ehdot, jotka sisältömarkkinoinnin tulee täyttää: Sisältömarkkinoinnin tulee vaikuttaa positiivisesti kohderyhmään ja houkutella uusia asiakkaita, pitää uskottavuus ja laatu korkealla tasolla, välttää myyvää otetta sekä tarjota avoimuutta – piilomainonta ei kuulu sisältömarkkinointiin. Lisäksi sisältömarkkinoinnin kanavien tulee olla omia (owned media). Lisäys hänen aikaisempiin kirjoituksiin on toimituksellisen työn ja jatkuvuuden korostaminen – hänestä sisältömarkkinointi on prosessi, ei projekti.

Tämä lisäys ehtoihin kerää luonnollisesti kommentteja. Yksi positiivinen esimerkki sisältömarkkinoinnista on Van Dammen video The Epic Split. Video nousi hitiksi Volvo Trucksin YouTube-kanavan laajemmasta tarjonnasta, joten Barregrenin ehto jatkuvuudesta täyttyy, mutta entä jos video olisi julkaistu yksinään? Eikö sisältömarkkinointi voisi toimia näin myös kampanjamaisesti, täsmäiskuna?

Minusta myös kohderyhmän hyöty on julkaisualustan omistamista tärkeämpi ehto – kaikkia alustoja ei tarvitse omistaa! Esimerkki tästä: Happy Socks -yritys halusi kertoa uudesta tuotteestaan. He ohjasivat liikennettä Candy Crush Saga -yhteistyöstä kertoneeseen artikkeliin The Guardianin sivuille. Kävijät löysivät artikkelin kohdennetun online-advertoriaalin kautta, mutta lähettäjä oli selvästi esillä eikä artikkeli ollut maksettu mainos. Teksti kertoi kiinnostuneelle kaiken tarvittavan, ja lukija säästyi klikkauksilta, kun häntä ei kierrätetty Happy Socks -kotisivun kautta.

Sisältömarkkinointi ei ole vielä valmiiksi pureskeltu pähkinä, koska jokaisen yrityksen ja organisaation on päätettävä itse, miten sitä käytännössä tehdään. Yksi asia kuitenkin on varma: kiinnostava sisältö on ehdoton lähtökohta. Aikaa ja rahaa kuluu turhaan, jos hyvin tehty sisältö ei kiinnosta kohderyhmää.

Johanna Blåfield

Johanna on Viestin jäsen ja toimi yhdistyksen hallituksessa v. 2010 – 2011. Hän työskentelee Cisionilla. Sekä Happy Socks että Volvo Trucks ovat Cisionin asiakkaita.