Ajoitus keskeistä vaikuttajaviestinnässä
Yhteenvetoa Viestin jäsentilaisuudesta 17.3.2015, viestintätoimisto Miltton, Helsinki
Miltton Networksin toimitusjohtaja Jussi Kekkonen aloitti esityksensä vaikuttajaviestinnästä muistuttamalla tunnetun poliitikon retorisen kommentin, miten politiikassa asiat ovat usein sitä, miltä ne näyttävät. Hauskasti Tamminiemen kuva seinällä hän toi mieliin myös menneen maailman vaikuttamismallin. Niistä ajoista on vaikuttaminen hurjasti muuttunut.
Viestijöiden suhde mediaan on verrattavissa muuhun vaikuttamiseen; se on hyvällä tavalla suhteiden hoitoa kaikkiin sidosryhmiin. On näkökulmakysymys, kuka on vaikuttajasi. Viestijät usein kategorioivat itsensä vain mediaan. On hyödyllistä omata monipuolinen näkemys toimintaympäristöstään. Jokaisella on sidosryhmiä, joihin vaikuttaa. Yritysten näkökulmasta ne ovat yhteiskunta- ja sidosryhmäsuhteita.
Kanavat
Kuva-arkiston karvalakkilähetystö adresseineen lienee tunnetuin perisuomalainen tapa lähestyä päättäjiä. Moni uskoo vieläkin, että vanha tapa vaikuttaa on oikea. Valitettavasti näin ei ole.
Kanavien käytössä ei ole Kekkosen mukaan vippaskonsteja. Sosiaalinen media on muuttanut maailmaa. Se on madaltanut yhteiskunnallisen osallistumisen kynnystä. Poliitikoille se on must. Jos et ole sosiaalisessa mediassa, et ole mitään. Siellä siis voi parhaimmillaan kuka tahansa vaikuttaa suoraan keskeisiin päätöksentekijöihin.
Myös vahva kasvotusten vaikuttaminen on silti olemassa; dialogia ja vuorovaikutusta tarvitaan.
Vaikuttamisen perusteet:
1. Verkostoidu yli oman siilosi! Todelliset hyödyt saat, kun menet oikeasti ulos, otat etäisyyttä samanmielisiin ja etenet epämukavuusalueellesi, keskustelet, kuulet ja kuuntelet erilaisia mielipiteitä. Monipuolisista verkostoista on suurin hyöty työssäsi.
2. Politiikalla on oma vuosikellonsa. Kuten vaikkapa ministeriöt – kaikilla on omat kulttuurinsa ja toimintatavat. Samoin maan hallituksella ja eduskunnalla on omansa. Politiikassa on useita rinnakkaisia ja päällekkäisiä prosesseja, jotka toimivat omalla tavallaan. Ajoitus on olennaista.
3. Perustuslaki ei ohjaa politiikan prosesseja. Hallituspuolueiden puheenjohtajien kesken sovitut tavat toimia ovat tärkeimpiä. Niillä on merkitystä.
Avuksi konsultti?
Viestintätoimistojen työ vaikuttajaviestinnässä on auttaa asiakkaita. Konsultit eivät lobbaa kenenkään tai minkään asian puolesta. He toimivat neuvonantajina, tarjoavat osaamistaan asiakkaittensa käyttöön. Asiakkaan puolesta asioita ei tehdä. Vaikuttamisen hoitaa asiakas itse.
Toimintaympäristöinformaatiosta on tullut bisneskriittistä, ja poliittisten päätösprosessien ymmärryksestä on kasvanut merkittävä tehtäväkenttä. Viestintä on suureksi avuksi yrityksen ylimmälle johdolle, jos se pystyy riittävän aikaisin hankkimaan signaaleja, joista on yrityksille liiketoiminnallista hyötyä.
Tulevaisuudessa vaikuttamisen merkitys kasvaa. Asiantuntemus ja tehtävien hoito ehkä pilkkoontuu tavoitteellisemmaksi, mutta entistä useammat organisaatiot näkevät sen merkityksellisenä osana toimintaansa.
Pia Valtonen