Skip to content

Asiantuntija: viesti kuin kertoisit asiasta parhaalle ystävällesi


Julkaistu: 19.04.2017
Kirjoittaja: Siina Repo
Kategoria: Blogi

Kuva: Susanna KosonenElämme työntekijälähettilyyden aikaa. Kaikkien pitäisi nykyään viestiä: twiitata ja blogata. Monille asiantuntijoille tämä voi olla vierasta, sillä viestintä saatetaan kokea liian hankalaksi tai aikaa vieväksi. 

Asiantuntijat suhtautuvat alaansa usein intohimoisesti. Tämä on hyvä lähtökohta viestinnälle. He ovat ehkä tottuneet kirjoittamaan virallisia lausuntoja ja raportteja, mutta päräyttävän blogitekstin tai tunteita herättävän Facebook-postauksen kirjoittaminen aiheuttaa paineita. Mikä neuvoksi?

Viesti vieraili 28.3. Kreab-viestintätoimistossa kuulemassa tunteiden tärkeydestä viestinnässä. Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungnerin mukaan tunteen merkitys on kasvanut perinteisten instituutioiden menettäessä valtaansa. Ihmisten keskinäinen, suora vuorovaikutus ja tunteiden osoittaminen ovat muuttuneet merkittävämmiksi, ja tämä näkyy myös organisaatioiden viestinnässä.

Jos viestintä ei herätä tunteita, se ei myöskään kiinnosta ketään.

Rohkeista ulostuloistaan tunnettu Jungner on itse elävä esimerkki tunteiden painoarvosta viestinnässä. Tunteet vaikuttavat asian tai henkilön muistettavuuteen ja kiinnostavuuteen. Voisikin sanoa, että jos viestintä ei herätä tunteita, se ei myöskään kiinnosta ketään. Jungnerin mukaan negatiivinenkin tunne on parempi kuin tylsä neutraalius, sillä kielteisen tunteen voi muuttaa myönteiseksi.

Älä turhaan käännä asiantuntijavaihdetta silmään 

Haasteena asiantuntijaviestinnässä on usein se, että oma luonnollinen kieli käännetään asiantuntijavaihteelle. Tärkeää olisi kuitenkin säilyttää asiantuntijanakin oma luonteva tyyli ja yrittää välttää koukeroista ammattislangia.

Tässä vinkki, jonka voit antaa asiantuntijakollegallesi: viesti, kuin kertoisit asiasta parhaalle ystävällesi. Pohdi, miltä asia sinusta näyttää. Mikä siinä mättää? Mitä mielestäsi pitäisi tehdä? Mikä asiassa sinua sykähdyttää? Tällöin tekstiin tulee väistämättä tunnetta ja henkilökohtaisuutta – näin tuotos todennäköisesti liikahduttaa muitakin.

Työkaverini, huippuasiantuntija, kirjoitti omalle Facebook-seinälleen erittäin tunteikkaan ja ajatuksia herättävän päivityksen kansainvälisestä konferenssista, johon hän osallistui. Kun hän luonnosteli asiasta kertovaa julkaisua järjestömme Facebook-sivulle, teksti oli asiantunteva mutta tylsä. Ehdotin, että julkaisisimme alkuperäisen postauksen, ja näin tehtyämme päivityksestä tuli todella suosittu.

Mitä tästä sitten opimme? Aiheisiinsa intohimolla suhtautuvat asiantuntijat osaavat kyllä viestiä kiinnostavasti. Tunteen ja mielenkiinnon lisäämisessä auttaa, kun kuvittelee lukijaksi tai kuulijaksi parhaan ystävän – henkilön, joka haluaa tietää, mitä juuri sinä ajattelet asiasta.

Reetta Helander (@ReettaHelander)

Kirjoittaja työskentelee tiedottajana Ihmisoikeusliitossa.