Henkilöstön aktivointi digivaikuttajiksi
Ajatuksia Viestin jäsentapahtumasta 24.3.2015, kouluttajana Juho Jokinen, Dingle.
Viestinnän ammattilaiset vastaavat organisaationsa verkkosivuston sisällöntuotannosta osana työnkuvaa. Enää ei kuitenkaan riitä, että pelkästään viestinnän ammattilaiset toimivat verkossa, vaan mukaan tarvitaan myös muita organisaation asiantuntijoita. Henkilöt ja kasvot puhuttelevat enemmän kuin yritysprofiilit.
Jotta brändin näkyvyys olisi somessa yhtenäistä ja jatkuvaa, viestinnän ammattilaisen tehtävänä on myös muun henkilöstön ohjeistaminen, valmentaminen, kannustaminen ja innostaminen.
Somesupliikkina oleminen saattaa tuntua alkuun vieraalta, ja ajankäytöstäkin moni on huolissaan. Dinglen toimitusjohtaja Juho Jokinen muistuttaa, että ajankäyttö ei voi olla este, sillä alkuun pääsee käyttämällä someen vaikka vain viisi minuuttia päivässä. Turhaa on myös pelätä, etteikö itsestä olisi digivaikuttajaksi.
– Ei huolta, syy viestiä löytyy läheltä, persoonasta, sanoo Jokinen.
Ohjeista vain pakollinen
Jokisen mukaan etenkin johto ja myynti olisi hyvä saada sosiaaliseen mediaan viemään organisaation viestiä eteenpäin. Hän muistutti viestijöitä siitä, että johdon sanoma on vaikuttavinta ja asiakkuuksien hankinta on myynnin, ei viestinnän, vastuulla.
Valmennusvaiheessa viestinnän ammattilaisen on hyvä unohtaa liika kontrolli.
– Luovu vallasta, lopeta kaitseminen ja ohjeista vain pakollinen, neuvoo Juho Jokinen. ”You have to give up control to gain control”, kuten johtamisen ekspertti Brian Smith on todennut.
Somen riskejä pelätään usein turhaan. Netti on armollisempi henkilölle kuin brändille. Siksi omilla kasvoilla edustaminen kannattaa. Kriisitilanteita syntyy joka tapauksessa, ja silloin on hyvä olla paikalla siellä, missä tapahtuu.
Valmenna
Vaikka turhasta kontrollista on hyvä luopua, kädestä pitämiselle ja vierihoidolle voi olla kuitenkin tarvetta. Uusiin välineisiin ja kanaviin tutustuminen saattaa viedä aikansa, mutta uutta opeteltiin silloinkin, kun siirryttiin sähköpostiin.
Viestinnän ammattilainen voi olla uusien viestintäkanavien käytössä mallina ja hyvänä esimerkkinä. Kun ensimmäiset onnistuneet viestit ovat lähteneet eetteriin, jatko sujuu kuin itsestään.
Kannusta
”Ei se ole niin vakavaa” on hyvä motto somessa. Rentous ja persoonallisuus ovat netissä sallittuja valttikortteja, oman äänen esiin tulemista ei kannata pelätä. Kannustavaa ilmapiiriä voi luoda helposti retwiittaamalla ja kommentoimalla toisten viestejä. Yhteinen näkyvyys on kaikkien etu.
– Voit olla vakuuttunut ilosta, jonka saat aikaan, kun twiittaat asiantuntijan twiitin eteenpäin, neuvoo Juho Jokinen.
Tärkeä muistutus on myös se, ettei digivaikuttajankaan tarvitse olla verkossa jatkuvasti läsnä. Välillä on ihan ok olla hiljaa.
Maria Vilppola