Johtajan kiireellä on väliä
Monessa työpaikassa kiire hankaloittaa esimiesten ja alaisten välisiä suhteita ja niiden kehittymistä. Tarve läsnäololle ja kohtaamisille on kuitenkin jatkuva, toteaa puheviestinnän maisteri Riikka Kämppi.
Esimiestä on vaikea saada kiinni. Hän viipottaa palaverista toiseen, puhuu puhelimessa tai syö hätäisesti lounassalaatin kesken tehokkaan näppäimistön hakkaamisen.
Sinulla olisi asiaa, mutta tiedät, että yhteistä jutusteluhetkeä on mahdotonta saada järjestymään vähään aikaan, sillä esimiehesi kalenteri on seuraavan kahden viikon ajalle aivan täyteen buukattu.
Kun tapaaminen vihdoin onnistuu, saapuu esimies paikalle kymmenen minuuttia myöhässä, on vähän poissaoleva ja kuittaa kesken keskustelunne yhden sähköpostin ja Slack-viestin. Oma asiasi alkaa väkisinkin tuntua vähäpätöiseltä ja koko tapaaminen siltä, että viet hänen kallista aikaansa.
Kiire varastaa ajan kohtaamisilta
”En olisi ikinä voinut edes kuvitella, miten vaikeaa on olla esimies ja miten paljon minulta vaaditaan.” Nämä sanat kuulee lähes poikkeuksetta uusien esimiesten suusta, kertoi taannoin eräs kokenut kouluttaja.
Eikä ihme – alaisilla riittää vaatimuksia ja odotuksia johtajia kohtaan. Osallistuin kuluneena vuonna Viestin mentoriohjelmaan, jossa kävimme läpi hyvän esimiehen ominaisuuksia. Hyvä kuuntelija, luotettava, tasapuolinen, tukea ja palautetta säännöllisesti antava… Lista vain jatkui ja jatkui.
Keväällä 2018 valmistuneessa gradussani tutkin johtajien ja johdettavien välisiä suhteita ja johtamisviestintää nykyaikaisessa jaetun johtajuuden organisaatiossa. Kirjoitin tuolloin, kuinka esimiesten ja alaisten välinen kumppanuus on työelämän tulevaisuutta.
Graduhaastatteluissa lähes kaikki haastateltavat nostivat esiin johtajien kiireisen työarjen. Näin yksi haastateltava kertoi:
”Kyl mä kunnioitan sitä kun tiedän, että ihmisillä on kiire. Jos on joku asia jonka voin hoitaa jonkun muun kanssa niin mä hoidan sen jonkun muun kanssa. […] Tai et mä yritän mahdollisimman vähän kuormittaa näitä ihmisiä lisää. Ehkä se on silleen enemmän oma ajatus takaraivossa, se on vaan kohteliaisuutta mitä mä mietin, että sitä ei kukaan ohjeista.”
Graduni tulosten perusteella kiire siis vähentää esimiesten ja alaisten kohtaamisia. Alaiset ennakoivat tilanteita ennen keskustelemista kiireisen esimiesten kanssa. Näin kiire vaikuttaa väistämättä esimiesten ja alaisten välisiin suhteisiin.
Eroon hätäilystä ja hopusta
Mitä ihmettä voisi tehdä, jotta johtajilla olisi enemmän aikaa? Ensinnäkin, kasvokkaiselle vuorovaikutukselle tulisi järjestää oma aikansa ja paikkansa. Organisaation johdon on hyvä tunnustaa, että esimiesten työhön kuuluu ihmisten kohtaaminen ja siihen kuluu aikaa. Tällöin esimiesten vastuisiin tarvittaviin resursseihin voidaan varautua eivätkä ne kasaudu kaiken muun päälle ikään kuin ekstrana.
Sain Viestin mentoriohjelmasta tähän konkreettisen vinkin: esimies voi esimerkiksi kerran viikossa pitää kalenterissaan ajan, jolloin hänen kanssaan voi käydä juttelemassa mieltä askarruttavista asioista. Kun kohtaamisille varaa aikaa, ne eivät jää kiireen jalkoihin.
Aito läsnäolo ja alaisesta välittäminen pitäisi tuoda kaiken toiminnan ytimeen.
Toiseksi, organisaatioissa pitäisi ymmärtää, että kiire heijastuu pitkällä aikavälillä myös työnantajamielikuvaan. Kauppalehti uutisoi hetki sitten Universum Globalin tutkimuksesta, jonka mukaan nuoret haluavat työelämältä työn ja vapaa-ajan tasapainoa. Tähän toiveeseen ei kiirettä huokuva esimies pysty vastaamaan. Sana räyhäävästä ja pinna kireällä työpaikalla kulkevasta esimiehestä lähtee helposti kiertämään ja voi vaikuttaa koko organisaation imagoon.
Kolmanneksi, aito läsnäolo ja alaisesta välittäminen pitäisi tuoda kaiken toiminnan ytimeen. Kannustavaa ja kuuntelevaa johtajaa ei voi korvata pöytäfutiksella, pikkujouluristeilyillä tai näennäisellä rentoudella. Näillä on kyllä paikkansa, mutta ei ensiksi mainitun paikkaajina.
Joskus yksikin esimiehen lause voi jäädä mieleen pitkäksi aikaa ja parhaimmillaan kannustaa eteenpäin. Itselläni tämän sai aikaan esimiehen rohkaisevat sanat ensimmäisenä työpäivänäni:
”Mun ykköstehtävänäni on varmistaa, että sä jaksat ja sulla on aikaa opetella uudet jutut.”
Riikka Kämppi
viestintäpäällikkö, FM
Demola Global
Twitter: @RiikkaKamppi