Korona toi viestinnän merkityksen näkyviin
Koronaviruksen vuoksi tällä hetkellä on käynnissä ennennäkemätön poikkeustila, johon jokaisen organisaation on pitänyt reagoida jotenkin. Jos organisaatiossa ei ole viestitty vielä yhtään mitään – sisäisesti tai ulkoisesti – voi syystäkin kohdentaa suurennuslasia johdon ylle. Onnistunut viestintä auttaa ehkäisemään pahinta, rakentaa luottamusta ja auttaa erottamaan faktat valeuutisista, kirjoittaa Viestin toiminnanjohtaja Siina Repo.
Koronavirus on tutustuttanut kriisiviestintään nekin organisaatiot, jotka ovat kriiseiltä tähän mennessä välttyneet.
Poliitikot, viranomaiset ja tartuntoja kohdanneet organisaatiot ovat olleet tosipaikan edessä ja ainakin toistaiseksi hankalista tilanteista on selvitty suhteellisen hyvin. Aina on tietenkin helppoa olla jälkiviisas ja sanoa, miten olisi voitu toimia vieläkin paremmin.
Käynnissä on ennennäkemätön poikkeustilanne, johon jokaisen organisaation on pitänyt reagoida edes jotenkin. Jos tilanteesta ei ole vielä viestitty mitenkään, voi syystäkin kohdentaa suurennuslasia johdon ylle.
Organisaatioilta odotetaan vähintäänkin sitä, että omalle henkilökunnalle annetaan jonkinlaisia toimintaohjeita ja sitä, että sekä asiakkaita että yhteistyökumppaneita informoidaan siitä, miten organisaatio varautuu koronaan ja miten nykytilanteessa toimitaan.
Viestintää odotetaan nyt kaikkialta. Esimerkiksi oman kuntosalin tiedotteet saattavat jäädä useimmilta tavallisesti lukematta. Sen sijaan tällä hetkellä moni odottaa saavansa omaa arkeaan koskevista palveluista ja koronaan varautumisesta yksityiskohtaistakin tietoa suoraan sähköpostiinsa tai vähintäänkin organisaation somesta ja nettisivuilta.
Onnistunut viestintä toimii ennakoivasti ja se rakentaa luottamusta
Globalisaatio ja yhä aktiivisemmin matkustavat ihmiset ovat saaneet koronan leviämään nopeasti. Toisaalta se, että myös tieto on kulkenut nopeasti, on antanut mahdollisuuden varautua pahimpaan.
Monella organisaatiolla on ollut nyt näytön paikka siinä, mihin viestintä pystyy. Onnistuneen viestinnän pitää toimia etukenossa ja sen pitää rakentaa luottamusta. Johdon on näytettävä esimerkkiä viestinnässä ja tunnustettava viestinnän tärkeys kriisi- ja poikkeustilanteissa. Vaikka vallalla olisi täysi epätietoisuus ja kaaos, on silti tärkeää kertoa viipymättä ja avoimesti siitä, että tämä poikkeuksellinen tilanne on havaittu ja toimenpiteitä pohditaan parhaillaan.
Yksi ulos tuupattu tiedote ei riitä. On tärkeää jatkaa viestintää koko poikkeustilanteen ajan, esittää perusteluita sekä antaa mahdollisuus keskustelulle ja kysymyksille. Huhuilta on katkaistava siivet. Tässä on hyvä nojata ajantasaiseen viranomaistietoon ja jättää spekulointi alan asiantuntijoiden haltuun.
Viestinnän jälkityötäkään ei saa unohtaa
Vaikka kriisin suhteen voisi jo jossain vaiheessa huokaista helpotuksesta, ei viestinnän jälkityötä saa unohtaa. Myös paluusta normaalitilaan on viestittävä. Samoin jo ohimenneen tilanteen avoin arviointi ja yhteenveto ovat usein paikallaan.
Korona voi näyttäytyä meille hilpeinä vessapaperin hamstrausmeemeinä somessa, mutta ennen kaikkea sen pitäisi näkyä meille oikea-aikaisena, etunojassa tapahtuvana, avoimena, saavutettavissa olevana ja luotettavana viestintänä.
Siina Repo
@siinarepo
Toiminnanjohtaja
Viesti ry