Mikael Jungner: Populismi syö itse itsensä
Vieläkö kansa luottaa asiantuntijoihin ja insitituutioihin, vai onko populismi vienyt paikan asiantuntijuudelta ja faktoilta? Kreab Oy:n toimitusjohtaja Mikael Jungner vastaa neljään väitteeseen asiantuntijuudesta ja populismista.
1. Esimerkiksi talousuutisoinnissa on mahdollista valita taloustieteilijä sen mukaan, mitä hänen halutaan sanovan. Julkisuudessa pitäisi avata paremmin sitä, miksi juuri tämä asiantuntija on valittu juuri tähän tarkoitukseen.
“Uskon enemmän markkinan näkökykyyn kuin kiintiöihin. Suomi on niin pieni kansakunta, että asiantuntijat tunnetaan hyvässä ja pahassa. Joka kerta kun joku antaa oivaltavan lausunnon, hänen brändinsä nousee ja huonon kohdalla vastaavasti laskee. Jos tehdyille valinnoille alkaa keksiä keinotekoisesti perusteluja, niistä tulee helposti kiusallisia kuin SDP:n presidenttiehdokkaiden kannatuspuheenvuorot.”
2. Poliittista viestintää ei voi tehdä ilman voimakasta totuuden värittämistä.
“Ongelmana on, että poliitikko alkaa usein puhua sitä, mitä ajattelee äänestäjien haluavan kuulla. Mielestäni on kysyntää sille, että poliitikko pyrkii puhumaan suoraan ajattelematta, kuinka paljon ääniä mikäkin lause vie. Juhana Vartiainen, Elina Lepomäki ja Mikkel Näkkäläjärvi tekevät näin. Paavo Lipponen taitaa olla viimeisin tätä lajia edustava menestynyt ykköstason poliitikko.”
3. Suomi on titteliuskovainen maa. On hyvä, että nykyisessä mediakeskustelussa kuuluu yhä enemmän dosenttien rinnalla myös kokemusasiantuntijoiden ääni.
“Maailma on tahallisesti levitettyä väärää tietoa pullollaan. Siksi on tärkeä käydä sitä säännöllisesti läpi ja osoittaa se virheelliseksi. Väitettä, että sooda parantaa syövän on viimeiset kaksi vuotta perusteltu jossain päin internetiä sillä, että minä olisin parantunut syövästä soodan avulla. Saan kerran kuukaudessa selittää, että kyseessä on huijaus. Juuri näin näitä pitää käydä läpi.”
4. Asiantuntijapopulistit jyräävät, koska perinteisten instituutioiden asiantuntijoiden viestintätavat ovat vanhentuneita.
“Populismin paras ominaisuus on se, että se syö itse itsensä. On tuskin sattumaa, että Trumpin voiton jälkeen kaikki populistiset liikkeet ovat isoimmissa vaaleissa ottaneet takapakkia. Muistan, kun nuoruudessani puolueet taistelivat siitä, kuka saa eniten aikaa Ylen lähetyksistä. Kuviteltiin, että ihmisen pää on tyhjä tynnyri, joka täyttyy, kun sinne kaataa sisältöä mediasaavilla. Todellisuudessa ihmiset ovat sitä vastustuskykyisempiä populismille ja manipuloinnille mitä enemmän he sitä kohtaavat.”
Teksti: Ninni Lehtniemi / Kaskas Media
Mikael Jungner osallistuu Viestin järjestämään Vale, emävale, populismi – valtasiko #asiantuntijapopulisti median? -keskustelutilaisuuteen SuomiAreenassa 13.7. klo 10-11.15. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan keskustelijoiden näkemyksiä populismista! #asiantuntijapopulisti