Skip to content

Rohkaise, kehitä ja ilahduta – anna palautetta!


Julkaistu: 30.08.2017
Kirjoittaja: Siina Repo
Kategoria: Yleinen

On taas se aika vuodesta, kun työpaikoille kokoontuu innostunutta väkeä kesän jäljiltä. Projektit jatkuvat ja uusia suunnitellaan. Voitaisiinko uuteen syöksymisen sijaan kuitenkin ensin pysähtyä ja antaa palaute siitä, miten alkuvuosi meni meidän jokaisen osalta? Palautetta voi antaa kuka ja kelle vain: esimies työntekijöilleen, projektipäällikkö ryhmäläisilleen ja työntekijät toinen toisilleen.

 

Moni janoaa työstään palautetta, mutta usein palaute jää saamatta. Ainakaan valtion hommissa palautteen antaminen ei ole tapana kaikissa työyhteisöissä. Virastoissa voi olla yllättävän hiljaista, kun uskallat kysyä henkilökohtaista palautetta. Esimiehen näkökulmasta palautteen antaminen on toki työlästä ja se edellyttää aikaa pysähtymiselle. Työntekijät osaavat vaatia: “ihan hyvin menee” -kommenttia ei enää pidetä palautteena vaan latteutena.

Helposti välttelemme henkilökohtaista palautetta. Käsi ylös: kuinka monessa palaverissa on aluksi käsitelty mennyttä kuukautta ja tehtyjä töitä palautteen näkökulmasta? Erilaisiin kokeiluviikkoihin voisi yhdistää myös palauteviikon. Valtion työpaikoilla seuraava kokeiluviikko on syyskuussa. Silloin on lupa kokeilla uutta, epäonnistua tai löytää vaikka uusia tapoja kohdata asiakkaita. Kokeiluviikon yksi teema voisi olla palautteen antaminen. Jokainen palaveri alkaisi palautteella, joka annettaisiin joko ryhmälle tai yksilötasolla.

 

Rakentavaa palautetta on opeteltava ottamaan vastaan

Yksi syy vähäiseen palautteenantokulttuuriin lienee se, että oikea ja miellyttävä tapa antaa palautetta on haastavaa. Kun olen itse saanut kriittistä palautetta työstäni, olen joskus ensin vähän loukkaantunut. Yön yli nukuttuani, olen tunnustanut itselleni, että palaute tuli ihan aiheesta. Rakentavaa palautetta on opeteltava ottamaan vastaan. Ei ole mukavaa kuulla olevansa jääräpää, joka pitää tiukasti kiinni omista ideoistaan yhteisen hyvän kustannuksella.

Uskon, että työntekijän työinto ja halu kehittyä paranisi, kun työnantajalta saisi kirjallisesti palautetta edes kerran vuodessa.

Palautteen antaminen on herkkä ja tarkka paikka. Aika monesti aistii työkaverien loukkaantuvan, jos yrittää antaa palautetta siitä, miten asian voisi tehdä hiukan paremmin. Ja miksi ihmeessä kehityskeskustelulomakkeessa on kohta, missä palautetta saa antaa esimiehelle, mutta ei kohtaa, mihin esimies kirjoittaa palautteen työntekijälle? Kirjoitettu palaute tuntuu jotenkin todemmalta kuin ohimennen sanottu. Uskon, että työntekijän työinto ja halu kehittyä paranisi, kun työnantajalta saisi kirjallisesti palautetta edes kerran vuodessa.

Palautteella voidaan kehittää myös työyhteisöä. Jokainen ehkä tunnistaa oman työyhteisönsä ammattivalittajan, hänet jolla aina löytyy jotakin nurinan aihetta. Voisiko rakentava palaute helpottaa hänen vaivojaan ja antaa työporukalle piirun verran enemmän iloa?

 

Harjoittele positiivisen palautteen antamista

Jos palautteen anto tuntuu työyhteisössä keinotekoiselta ja hankalalta, sitä voi harjoitella vaikka asiakaspalvelutilanteissa. Positiivisen palautteen antamista kannattaakin treenata: kun saa paljon positiivista, kestää paremmin myös negatiivisen palautteen. Kiitä ja kehu, kun saat eteesi ihanan jälkiruoan ravintolassa tai kun kampaaja oivaltaa, mikä hiustyyli tuo parhaiten persoonaasi esiin.

Hyvä palaute tekee sanattomaksi, mutta onnelliseksi.

Onnellisia ne henkilöt, jotka ovat kuuluvat palautteenannon mestariliigaan: heihin, jotka tekevät työkseen työyhteisöjen kehittämistä. Niissä piireissä osataan antaa palautetta. Kuinka monella meistä onkaan tallella värikäs A4-paperiarkki, johon muut ovat kirjoittaneet tussilla minkälainen ihminen minä olen. Empaattinen, valoisa, ilopilleri… Tässähän ihan punastuu.

Muistan, kuinka hämmentynyt olin, kun kollega sanoi, että työkaveruuteni kannattelee häntä silloin, kun oma työ tuntuu raskaalta. Hyvä palaute tekee sanattomaksi, mutta onnelliseksi.

Miksi palautteen antaminen on niin tärkeää? Hyvän palautteen muistaa vuosien jälkeenkin, se tuntuu sydämessä asti ja valaisee huonoina päivinä.

 

Päivi Kaikkonen

Kirjoittaja on viestintäpäällikkö ja Viestin hallituksen jäsen.