Skip to content

Toimi näin kohdatessasi verkkovihaa


Julkaistu: 21.10.2018
Kirjoittaja: Siina Repo
Kategoria: Yleinen

Verkossa työskentelevät asiantuntijat voivat kohdata someraivoa, asiattomia kommentteja  ja verkkovihaa. Joskus negatiiviseen palautteeseen voi liittyä myös muuta aggressiota ja väkivallan uhkaa.

Varaudu mahdolliseen verkkovihaan ja kriisitilanteisiin somessa jo ennakolta. Lue tästä vinkit miten toimia, jos joudut hyökkäyksen kohteeksi.

 

Jos kohtaat verkkovihaa

 

  1. Älä jää yksin. Ota yhteys työyhteisösi viestintään ja esihenkilöösi, jos joudut hyökkäyksen kohteeksi.
  2. Jos hyökkäys uhkaa sinun tai läheistesi henkeä, terveyttä tai kotirauhaa, ota yhteys poliisiin.
  3. Älä poista mitään viestejä. Jos poistat häiritsijäsi viestejä, sinulla ei myöskään ole todistusaineistoa.
  4. Jos epäilet identiteettivarkautta tai tilisi kaappaamista, vaihda salasana, ja siihen liittyvät henkilökohtaiset tiedot. Kirjaa ylös tilanne (aika, olosuhteet, miten väärinkäytös ilmenee, ruudunkaappaus) ja ota tarvittaessa yhteys kyseisen verkkopalvelun ylläpitoon, varsinkin jos väärinkäytökset jatkuvat. Jos epäilet rikosta, ota yhteys poliisiin ja tee rikosilmoitus.
  5. Selvitä, onko työyhteisölläsi suunnitelma häirinnän varalle. Tiedosta yhteyshenkilöt, jotka sinun pitää kontaktoida kriisitilanteessa.
  6. Ota jo etukäteen selvää tärkeimmistä yksityisyysasetuksista somessa sekä käyttäjien estämiseen liittyvät toiminnot. Käyttäjä voi suojautua asiattomalta sisällöltä myös estämällä yksittäisiä käyttäjiä ottamasta häneen yhteyttä ja näkemästä hänen päivityksiään. Tiettyjen käyttäjien tuottamat tai jakamat sisällöt voi myös piilottaa.

 

Työnantaja
  1. Huolehdi siitä, että työyhteisölläsi on olemassa ohjeistus kriisiviestintätilanteiden varalta. Tuota ohjeistus myös niin, että se ohjaa toimimaan somessa oikein.
  2. Huomioithan, että työnantajalla on vastuu ehkäistä ja vähentää kuormitustekijöiden aiheuttamaa haittaa työntekijöiden terveydelle. Keskeinen väline on työn vaarojen selvittäminen ja arviointi. Myös sosiaalisen median kautta tapahtuva häirintä on kuormitustekijä.
  3. Tue työntekijääsi ja työyhteisöä kriisin sattuessa. 

 

 

Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry