Skip to content

VEN: Hyvä kriisiviestintä ei ole hätäratkaisuja


Julkaistu: 20.09.2018
Kirjoittaja: Siina Repo
Kategoria: Yleinen

Yksittäinen sanavalinta tai kommentti saattaa viedä organisaation kriisin keskelle. Voimakkaat reaktiot varsinkin johtajien puheisiin kertovat usein arvojen merkityksen kasvusta. Puheiden ja tekojen välillä nähdään selvä yhteys: kun sanottu on ristiriidassa arvojen kanssa, myös luottamus tekoihin horjuu.

Kohun syntyessä yleisö on jo oppinut odottamaan tiettyä toimintamallia. Ensin sanottua pahoitellaan. Jos anteeksipyyntö vaikuttaa epäaidolta tai ehdolliselta, tehdään ratkaisu– irtisanotaan kohun keskelle joutunut henkilö, perutaan tapahtuma tai puretaan tehty päätös.

Salamannopea toiminta kohun keskellä saattaa tuottaa organisaatiolle nopean helpotuksen, jos se vaimentaa kuplivan keskustelun ja etäännyttää esimerkiksi mainetta haittaavista kommenteista. Mutta hoitavatko pikaratkaisut oiretta itse ongelman sijasta? Onko pelkkä keskustelun lopettaminen hyvä tavoite?

Lue lisää Viestinnän eettisen neuvottelukunnan blogista: ven.fi