Skip to content

Viestijöiden työttömyys kasvoi syksyn 2024 aikana


Julkaistu: 13.02.2025
Kirjoittaja: Viesti ry

Korkeakoulutettujen työttömien määrä jatkaa kasvuaan. Myös viestintäalalla työttömyys kasvoi 14 prosenttia, kun taas mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijoiden työttömyys kasvoi 15 prosenttia. Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tilastojen mukaan vuonna 2023 työttömiä viestijöitä oli keskimäärin 278 kuukaudessa, kun vuonna 2024 heitä oli 318. Viime vuonna työttömiä mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijoita oli keskimäärin 4287 kuukaudessa. Kokosimme tähän artikkeliin tietoa viestintä- ja markkinointialan työttömyystilanteesta.

Viestinnän ammattilaisten työttömyys on lähtenyt selvään nousuun syksyn 2024 aikana. Huippu tavoitettiin joulukuussa, jolloin työttömiä viestijöitä oli 388.

–Työttömyyden kasvu on huolestuttavaa ja näyttää siltä, että työttömyysjaksot pitkittyvät tällä hetkellä. Akavan mukaan myös vastavalmistuneiden työttömyys on lisääntynyt. Tilannetta ei helpota se, että viestintäalalla avoimia työpaikkoja ilmoitettiin viime vuonna 40 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2023, toteaa Viestin toiminnanjohtaja Siina Repo.

> Lue lisää: Avoimien työpaikkojen määrä jatkoi dramaattista laskuaan viestintä- ja markkinointialalla vuonna 2024

Kuvio: Työttömät viestijät vuosina 2023–2024. Lähde: TEM
Kuvio: Työttömät viestijät vuosina 2023–2024. Lähde: TEM

– Viestintäalalla tilanne ei ole kuitenkaan suhteessa yhtä vaikea kuin korkeakoulutetuilla yleisesti. Korkeakoulutettuja työttömiä on nyt enemmän kuin 10 vuoteen, mutta viestintäalalla työttömiä oli pahimmillaan jopa 300 enemmän vuosina 2013–2018 kuin nyt, Repo kertoo.

Kuvio: Viestinnän työttömät vuosina 2014–2024. Lähde: TEM
Kuvio: Viestinnän työttömät vuosina 2014–2024. Lähde: TEM

Mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijoiden työttömiä oli viime vuonna määrällisesti enemmän kuin viestintäalalla. Muutokset työttömyysluvuissa ovat kuitenkin pysyneet melko samana läpi vuoden. Eniten työttömiä oli heinäkuussa (4 624) ja joulukuussa (4 552).

Kuvio: työttömät mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijat vuosina 2023–2024. Lähde: TEM
Kuvio: työttömät mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijat vuosina 2023–2024. Lähde: TEM

Akavan pääekonomisti Pasi Sorjonen arvioi, ettei merkkejä työttömyyden taittumisesta ole näköpiirissä sen enempää korkeakoulutetuilla kuin muillakaan koulutustasoilla. Arvion mukaan työttömyys saattaa jopa kohota entisestään talven ja kevään aikana.

Lisääntynyt työttömyys kuormittaa myös viestinnän työnhakijoita.

– Viestijöitä haetaan nyt aiempaa vähemmän, mikä haastaa työnhakua ja lisää kilpailua avoinna olevista paikoista. Työnhaku tällaisina aikoina voi ymmärrettävästi lannistaa. Tukea omaan prosessiin voi hakea esimerkiksi jäsenillemme maksuttomasta henkilökohtaisesta uravalmennuksesta, Repo kertoo.

Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry on akavalainen ammattiliitto yli 2600 viestijälle. Viesti ry tilaa säännöllisesti Akava Worksin ja Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tilastoja viestintä- ja markkinointialan työttömistä työnhakijoista. 

Lisätiedot:

Siina Repo
Toiminnanjohtaja
0404850008
siina.repo@viesti