Hyvinvoiva työntekijä jaksaa tehtävissään paremmin ja pidempään, ja hän on motivoituneempi tekemään työtään. Työhyvinvointiin vaikuttavat henkisen ja fyysisen terveyden lisäksi myös muun muassa työympäristö, johtaminen ja vaikutusmahdollisuudet omaan työhön.

Tutustu myös kattojärjestömme Akavan Erityisalojen tarjoamiin ura- ja työnhakupalveluihin!

 


 

Viestintä on antoisa, mutta hektinen ala. Viestinnässä muutoksen tuulet puhaltavat jatkuvasti, olemme moneen muuhun ammattiin verrattuna kehityksessä usein etukenossa ja sosiaalinen media elää ympäri vuorokauden. Olemme tunnollista väkeä ja haluamme tehdä aina parhaamme. Viestintä ei koskaan lopu, joten rajanveto siinä, mikä on tarpeeksi, on joskus vaikeaa. Silloin tällöin onkin hyvä pysähtyä ja kuunnella omaa jaksamistaan.

Haluamme parantaa jäsentemme jaksamista työuralla ja tarjota tukea vaihteleviin elämäntilanteisiin. Siksi jokaisella jäsenellämme on oikeus hyödyntää tarjoamaamme etäpsykologin palvelua maksutta. Työpsykologimme Karri-Pekka Kauppinen tukee jaksamistasi, antaa elämääsi perspektiiviä ja auttaa ajanhallintaan liittyvissä kysymyksissä.

Palvelu on avoinna perjantaisin kello 13–17 ja se on jäsenelle maksuton. Ajan voi peruuttaa 24 tuntia ennen varattua aikaa, sen jälkeen peruutetusta tai käyttämättömästä ajasta peritään 85 euroa. Jokaisella jäsenellä on mahdollisuus varata itselleen lähtökohtaisesti 1–3 psykologin aikaa vuodessa.

Tarvitset ajanvaraukseen jäsennumerosi sekä salasanan, joka on lähetetty jäsenillemme uutiskirjeessä torstaina 22.2.2018.

 

“Autan ihmisiä umpikujaisista tilanteista eteenpäin.”

 

Tervehdi Karria!

– Olen Karri, olen työpsykologi ja autan ihmisiä umpikujaisista tilanteista eteenpäin. Minulla on kokemusta työterveydestä, henkilöarvioinnista, valmentamisesta sekä avantouinnista. Olen työskennellyt muun muassa Terveystalon, Diacorin ja Helsingin kaupungin työpsykologina. Tänä vuonna aion juosta 50 km lenkin ja kirjoittaa kirjan hyväksymis- ja omistautumisterapian soveltamisesta tunne-elämään.

Hyväksymis- ja omistautumisterapia on kolmannen aallon kognitiivinen terapiamuoto, joka on yhdistelmä kovaa länsimaista psykoterapiaa ja itsemyötätuntoisempaa, armollista mindfulnessia.

– Olen auttanut sen avulla työelämän asiantuntijoiden ja esimiesten lisäksi ihmisiä, joilla on masennus- ja ahdistuneisuusoireita, pelkotiloja, riippuvuutta tai pakkoajatuksia itsen, läheisten tai sivullisten vahingoittamisesta.

Hyväksymis- ja omistautumisterapia on myös maailmalla suosittua siksi, että se toimii tutkitusti useisiin erilaisiin haasteisiin aina epilepsiaan ja krooniseen kipuun asti.

 

“Kuka hallitsee aikaasi?”

 

Karrin vinkit työssäjaksamiseen

 

  1. Muista happinaamarisi. Työssäjaksamisessa on usein kyse siitä, miten työn vaatimukset, voimavarat ja palautuminen kohtaavat. Syitä epätasapainoon voi olla monia, mutta sen selvittämiseksi sinun tulee ensin saada edes vähän happea. Tämä voi tarkoittaa näkökulman vaihtamista, rajaamista, luopumista, keskittymistä tai oman ajattelun haastamista esimerkiksi riittävän hyvän määrittelyssä. Yksittäisistä asioista uni on se, joka palauttaa parhaiten. Uni on myös asia, johon elämäntilanteesi sisällöt heijastuvat vaikkei sitä aina itse näe. Työura on maraton, mutta unen sprinttihenkinen laiminlyönti ajaa ihmisiä loppuun lähes huomaamatta. Siksi uni on keskiössä työuupumusoireyhtymässä, ja muutokset siinä kertovat tarpeesta tehdä jotain toisin valveillaoloaikana. Milloin viimeksi nukuit hyvin?

 

  1. Arvioi kokonaisajankäyttöäsi. Kuka hallitsee aikaasi? Ota pieni pysäkki kalenterisi kanssa. Aikaa ei saa lisää, sitä käytetään, kulutetaan tai tuhlataan. Ajankäytön kiireistyminen on helppoa varsinkin, jos sinulla on aktiivinen mieli ja työote. Kiire voi johtaa punaisten lankojen hukkaamiseen. Jos otat pienen pysäkin ja arvioit, miten sijoitat, käytät ja kulutat aikaasi, voidaan päästä reaktiivisuudesta kohti aktiivisempaa valintaa. Tässä saa ja pitää olla rehellinen omille tunteilleen. Pysäkin ideana on tunnistaa se, mikä palvelee sinua ja tehdä jotain sille, mikä ei toimi. Moni asia näyttää tärkeältä lyhyellä tähtäimellä, mutta mikä on sinulle oikeasti tärkeää sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä?

 

  1. Kirkasta suuntasi. Elämä on merkityksellinen, vaikka elämän sellaisena näkeminen uupunein silmin voi olla toisinaan hyvin vaikeaa. Tällöin on tärkeää kirkastaa sitä suuntaa, minne olet menossa ja miksi. Elämän merkityksellisyys tulee siitä toiminnasta, jota teet sinulle tärkeiden asioiden eteen. Tästä nimenomaisesta arjen hetkestä on yhteys sinun eläkepäiviisi. Kirjoita vaikkapa paperille omin sanoin, millaisena ihmisenä toivot olevasi muistettu eläkepäivilläsi. Katso, mitä sanoja siihen tulee ja mieti, miten ajankäyttösi toimii tällä hetkellä tuon matkasi suhteen. Jos pystyt näkemään tämän matkan nyt alkavana polkuna kohti sinun näköisiä eläkepäiviäsi, niin millaisia askeleita haluat tänä vuonna ottaa sen eteen?

 

 

Kuvat: Jouni Ranta, Unsplash