Viestintä ammattina
Viestintä on asiantuntijatehtävä, jonka tekeminen edellyttää korkeakoulutusta, jatkuvaa uuden oppimista muuttuvasta maailmasta sekä ajankohtaista ymmärrystä yhteiskunnasta ja alan trendeistä. Tällä sivulta pääset tutustumaan ajankohtaisimpaan tietoon viestinnästä ammattina.
Työnantajat
Viestinnän ammattilaiset työskentelevät laajasti eri sektoreilla, viestintätoimistoissa tai yrittäjinä. Eniten viestijöitä työskentelee yksityisellä sektorilla. Mahdolliset työnantajat ovat:
- Yksityinen: yritys, pörssiyhtiö, viestintätoimisto, startup
- Valtio
- Kunta
- Hyvinvointialue
- Järjestö
- Kirkko, seurakunta
- Korkeakoulu tai muu oppilaitos
- Ammatinharjoittaja, yrittäjä, freelancer.
(Viestinnän ala 2023 -tutkimus ja Viestin jäsendata)
Tyypillisimmät tittelit
Viestijöitä työskentelee johtaja-, päällikkö, asiantuntija- ja harjoittelijatasolla. Kaikki tehtävätasot vaativat viestinnän asiantuntijuutta. Tyypillisimmät tittelit ovat:
- Viestinnän asiantuntija/viestintäasiantuntija tai suunnittelija
- Tiedottaja
- Viestintä- ja/tai markkinointipäällikkö
- Viestintä- ja/tai markkinointijohtaja tai muu johtaja
- Viestintäkonsultti
- Viestintäkoordinaattori tai viestintävastaava
- Verkkoviestinnänasiantuntija,-toimittaja,-tuottaja
- Viestintäassistentti.
(Viestinnän ala 2023 -tutkimus ja Viestin jäsendata)
Työtehtävät
Viestinnän ammattilaiset vastaavat kokonaisvaltaisesti organisaatioiden viestinnästä. Perinteisesti organisaation viestintä jaetaan sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, mutta käytännössä näitä kahta ei voida täysin erottaa toisistaan.
Viestinnän ammattilaisten lisäksi jokainen organisaation työntekijä viestii ja he ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Viestintä on myös yksi tärkeimmistä johtamisen ja strategiatyöskentelyn työkaluista.
Viestinnän ammattilainen auttaa myös kehittämään muun organisaation viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, jotta jokainen pystyy viestimään mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja itsenäisesti. Toimiva viestintäkulttuuri auttaa organisaatiota toimimaan avoimesti, tehokkaasti ja innostavasti.
Tyypillisimmät työtehtävät liittyvät:
- Sisällöntuotantoon
- Media- ja sidosryhmäsuhteisiin sekä maineenhallintaan
- Sosiaaliseen mediaan ja sen tuntemukseen
- Digi- ja verkkoviestintään
- Työyhteisöviestintään, organisaatiokulttuuriin
- Brändityöhön ja työnantajakuvaan
- Viestinnän johtamiseen
- Strategiaan ja kokonaisuuksien johtamiseen
- Muutos- ja strategiaviestintään
- Poikkeustila- ja kriisiviestintään
- Kouluttamiseen, konsultointiin tai valmentamiseen.
Viestinnän opiskelu
Viestintää voi opiskella esimerkiksi
- Haaga Heliassa
- Helsingin yliopistossa
- Jyväskylän yliopistossa
- Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa
- LUT-yliopistossa
- Oulun ammattikorkeakoulussa
- Oulun yliopistossa
- Tampereen yliopistossa
- Vaasan yliopistossa
Viestinnän johtamista voit opiskella Viestin 6 kuukauden valmennusohjelmassa.