Avoimien työpaikkojen määrä on laskenut viestintä- ja markkinointialalla – yhä useampi turvautuu ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan
Avoimien työpaikkojen ilmoitusmäärän lasku osui viime vuonna myös viestintä- ja markkinointialaan. Vuonna 2023 Duunitorin nettisivuilla ilmoitettujen viestintä- ja markkinointialan avoimien työpaikkojen määrä laski peräti 30 prosenttia, kun aiempana vuonna lasku oli vain 2 prosenttia. Avoimia työpaikkoja alalla oli kaiken kaikkiaan 3 126. Tilasimme Duunitorilta dataa julkaistuista työpaikkailmoituksista ja kokosimme haetuimmista titteleistä TOP 20 -listauksen.
Duunitorin Mikko Savolaisen mukaan vuonna 2023 avointen työpaikkojen määrä Duunitorin tietokannassa laski kaiken kaikkiaan noin 35 prosenttia. Lähes vastaava lasku näkyy myös viestintä- ja markkinointialalla (-30 %).
– Etenkin loppuvuodesta 2023 syntyi melko iso ero verrattuna vuoteen 2022. Samansuuntainen ilmiö on nähtävillä tällä hetkellä, jos vertaamme vuoden 2024 avoimien työpaikkailmoitusten määrää vuoteen 2023, kertoo Savolainen.
Markkinoinnin, mainonnan, median ja viestinnän avoimia työpaikkoja on ollut kuitenkin enemmän kuin esimerkiksi taide- ja kulttuurialalla tai henkilöstöalalla. Eniten avoimia työpaikkoja on ollut sosiaali- ja hoiva-alalla, rakennusalalla sekä myynnin ja kaupan alalla Duunitorin Työmarkkinat-sivuston mukaan.
Tätä odotetaan vuodelta 2024
Kaiken kaikkiaan avoimia työpaikkoja on ollut alkuvuodesta 2024 vähemmän kuin vuosi sitten. Duunitorin Mikko Savolainen muistuttaa, että tilanne saattaa muuttua vielä loppuvuodesta, mutta tilanteen kehittymiseen vaikuttavat vahvasti muutosneuvottelut sekä yleisen talouskasvun ja korkojen kehittyminen.
Samaan aikaan, kun avoimien työpaikkojen määrä on laskenut, saavat Duunitorin työpaikkailmoitukset keskimäärin enemmän lukukertoja kuin vuosi sitten. Tämä näkyy myös suurina hakijamäärinä viestintäalalla. Yhtä viestintäasiantuntijan pestiä on saattanut hakea nyt jopa yli 500 henkilöä.
Myös työttömyyskassan etuutta saavien Viestin jäsenten määrä on lähes tuplaantunut. Huhtikuusta 2023–huhtikuuhun 2024 etuutta saivat 146 henkilöä, kun 2022–2023 etuutta saivat 86 henkilöä. Työttömyyskassasta voi saada etuutta lomautuksen, irtisanomisen tai vuorotteluvapaan takia.
Duunitorin Rekrytointi ja ehdokaskokemus 2024 -tutkimuksen mukaan suurin osa vastaajista uskoo kuitenkin rekrytointien pysyvän ennallaan tai jopa kasvavan vuonna 2024. Silti melkein kolmannes (29 %) vastaajista ennakoi rekrytointien määrän vähenevän tänä vuonna. Erityisen haastavaksi koettiin pätevien osaajien rekrytoiminen.
Avoimien työpaikkojen kehitys viestinnän ja markkinoinnin alalla 2023
Vuonna 2023 viestinnän ja markkinoinnin alalla haettiin lukumäärällisesti eniten viestintäasiantuntijoita (510) ja markkinointipäälliköitä (378). Vähiten etsittiin viestintäkonsultteja (4) ja julkaisutoimittajia (1). Tubettajia ei etsitty enää ollenkaan vuonna 2023, kun vielä vuonna 2022 niitä haettiin kahdessa työpaikkailmoituksessa.
Kaikkien avoinna olevien positioiden määrä laski vuoteen 2022 verrattuna. Eniten laskivat CRM specialistien (-77 %) ja viestintäkonsulttien (-64 %) tarve. Viestintäkonsulttien avoimet rekrytoinnit laskivat jo toista vuotta peräkkäin (2022: -31 %). Vähiten laskua oli havaittavissa viestintäkoordinaattoreiden (-6 %) tarpeessa. Viestintäasiantuntijoiden haut laskivat prosentuaalisesti vähemmän (-19 %) kuin viestintäpäälliköiden (-28 %).
TOP 20 haetuimmat tittelit viestintä- ja markkinointialalla vuonna 2023
Viestintä- ja markkinointialan avointen työpaikkojen määrän vaihteluun titteleittäin voivat vaikuttaa esimerkiksi heikentynyt taloustilanne ja muutosneuvottelut. Avointen työpaikkojen määrään voivat myös vaikuttaa muutokset organisaatioiden tarpeissa, viestintä- ja markkinointitehtävien ulkoistamisessa, henkilöstön vaihtuvuudessa tai käytettyjen titteleiden trendeissä.
Myös piilotyöpaikkojen määrä ja esimerkiksi johtotehtävien rekrytoinneissa käytetyt suorahaut voivat vaikuttaa avoimien työpaikkojen määrään. Lisäksi muiden julkaisualustojen käyttö ja esimerkiksi Linkedin Jobs -sivuston käytön lisääntyminen voivat vaikuttaa Duunitorin sivustolla jaettujen työpaikkojen määrään.
Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry tilaa vuosittain Duunitorilta ajankohtaista dataa viestintä- ja markkinointialan avointen työpaikkojen määrästä.
Jatka lukemista