Skip to content

5 oppia Finnish Comms Awards 2024 -voittajilta


Julkaistu: 01.11.2024
Kirjoittaja: Viesti ry

Viesti ry sponsoroi jälleen vuonna 2024 suomalaisen viestintätyön arvoa esiinnostavaa juhlaa, Finnish Comms Awardsia, jossa palkittiin torstaina 31.10. alan parhaimpia töitä. Kilpailun finaaliin pääsi 40 viestintätyötä, jota arvioi 40-henkinen tuomaristo. Kokosimme tähän artikkeliin, mitä 27 voittajalta voi oppia.

Finnish Comms Awards. Kuva: Petri Masti
Finnish Comms Awardseja vietettiin 31.10.2024 Clarion hotellissa. Kuva: Petri Mast.

1. Viestintä on strategista

Monien palkittujen töiden takana korostui strateginen konsultointi, jossa viestintää käytetään liiketoiminnan tukena ja ylimmän johdon työkaluna.

–Voittajat olivat ymmärtäneet viestinnän strategisen funktion ylimmän johdon erottamattomana työkaluna. Työt ratkoivat mitattavasti vaikeita solmuja, jotka liittyivät esimerkiksi maineeseen, työnantajakuvaan tai strategian viestimiseen, kertoo viestintätoimisto Brunnenin toimitusjohtaja ja Finnish Comms Awars 2024 -kilpailun päätuomari Taru Nikulainen.

2. Vaikuttava viestintä tuottaa tuloksia

Voittajatyöt olivat onnistuneet mittaamaan viestinnän tavotteita ja osoittamaan sitä kautta vaikuttavia tuloksia, joilla on ollut merkitystä niin organisaation liiketoiminnalle kuin maineelle. Viestinnän avulla monia organisaatioiden kohtaamia haasteita oli jopa ylitetty.

3. Liiketoiminnan ymmärtäminen on keskeistä myös viestijälle

Onnistuneen viestinnän taustalla on monesti liiketoiminnan kulmakivien ymmärtäminen ja syvä asiakasymmärrys. Jotta viestinnän vaikutus liiketoimintaan pystytään osoittamaan, vaatii se myös liiketoiminnan ymmärtämistä.

4. Pikavoittojen sijaan keskityttävä pitkäaikaisuuteen

Pikavoittojen sijaan viestinnässä on keskeistä rakentaa pitkäaikaisia ratkaisuja ja sitä tukee myös pitkäaikainen yhteistyö viestintätoimiston kanssa. Yhteistyön jatkuvuus on kantanut hedelmää, mahdollistanut yhteistyön syventymisen ja laajan asiakasymmärryksen rakentamisen.

5. Onnistunut viestintä on luovaa ja innovatiivista

Palkituissa töissä korostui kyky yhdistää perinteisiä ja luovia viestintäkeinoja. Kampanjat ovat olleet rohkeita ja innovatiivisia, mikä on auttanut tavoittamaan kohderyhmän tehokkaasti, käsittelemään vaikeitakin aiheita ja erottumaan informaatiotulvasta.

Tutustu kaikkiin palkittuihin töihin

Strateginen viestintäkonsultointi: Vihreä siirtymä sai väkevän vauhdittajan (Sumi Oy & Netprofile Finland Oy)

Yritys- ja yhteisöviestintä (sisäinen): WithSecuren päivitetty strategia kääntyi eloon osallistavalla ja ihmislähtöisellä viestinnällä (WithSecure Oyj & Brunnen Communications Oy)

Yritys- ja yhteisöviestintä (ulkoinen): Joensuu – Fotoniikan koti (Business Joensuu & Oy SEK Ab)

Toimintaympäristön teemojen hallinta (Issues Management):Onnella on osoite. Asuntosäätiö ajatusjohtajaksi vaativassa toimintaympäristössä (Asuntosäätiö & Oy SEK Ab & Dagmar)

Muutosviestintä: Osallistava strategiaviestintä johti isoon muutokseen (Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme & Oy SEK Ab)

Kriisi- ja poikkeustilanteet: Mikä soppa syntyikään makaronilaatikosta (Compass Group Suomi & Viestintätoimisto Drum Oy)

Viestintävalmennus ja simulaatiot: Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille (ABB Suomi & Oy SEK Ab)

Hankeviestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot):Mennäänkö vaan mutulla? Tilastokeskus ryhtyi taisteluun suomalaisten tutkimusuupumusta vastaan (Tilastokeskus & Oy SEK Ab)

Lanseeraus tai repäisy (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot): Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja (Syöpäjärjestöt & Viestintätoimisto Manifesto Oy & Creative Day)

Viestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot): Jätä rata rauhaan – hengenvaarallinen hengailupaikka. Miten musta huumori pelasti nuoret miehet junaraiteilta? (Väylävirasto & Dentsu Creative & Kaiku Helsinki Oy)

Palvelu- ja tuoteviestintä (B2B-viestintä): Maailman suurin lämmön kausivarasto tavoitti lanseerausvaiheessa haastavat kohderyhmät Suomessa ja maailmalla (Vantaan Energia & Oy SEK Ab)

Lanseeraus tai repäisy (B2B-viestintä): Tiedotteella miljoonat uuteen tehtaaseen (Enifer & San Francisco Agency)

Viestintä (B2B-viestintä): Tavoitteena Nolla Huumekuolemaa (Indivior & Irti Huumeista ry & Ahjo Communications Oy)

Palvelu- ja tuoteviestintä (B2C-viestintä): Airamista kotimainen älyvalaistuksen asiantuntija (Airam Electric Oy Ab & Drama Queen Communications)

Lanseeraus tai repäisy (B2C-viestintä): Näin viestinnällä tehtiin videopelistä kansainvälinen kulttuuri-ilmiö (Remedy Entertainment Oyj & Epic Games & Republic & Tara Bruno PR)

Kunniamaininta: Lanseeraus tai repäisy (B2C-viestintä):PrimaCatin kissavalta (PrimaCat & TBWA\Helsinki Oy)

Viestintä (B2C-viestintä): 2,5 sekuntia nollasta sataan – kansainvälinen PR sähköisti Vergen kiihdytyksen maailmalle (Verge Motorcycles & Mellakka Helsinki)

Pro Bono: MLL – Vaaralliset somehaasteet (Mannerheimin Lastensuojeluliitto & TBWA\Helsinki Oy & Inuits)

Vuoden varainhankintateko (VaLa ry): The HERitage (Kansainvälinen Solidaarisuussäätiö & United Imaginations Oy)

Vuoden viestintätyö: Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille (ABB Suomi & Oy SEK Ab)

Vuoden vaikuttamiskampanja: Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja (Syöpäjärjestöt & Viestintätoimisto Manifesto Oy & Creative Day)

Vuoden pitchaaja: Aapo Kuortti, TBWA\Helsinki Oy

Vuoden nuori kyky: Rosanna Lyytinen, Kaiku Helsinki Oy

Vuoden Spokesperson: Mika Pärssinen, Habita Finland Oy

Vuoden viestintäkonsultti: Kristiina Nieminen, San Francisco Agency

Vuoden Timantti: Christina Forsgård, Netprofile Finland Oy

Vuoden Viestintätoimisto: Ahjo Communications Oy