Skip to content

5 oppia Finnish Comms Awardsin voittajilta


Julkaistu: 22.11.2023
Kirjoittaja: Anni Haaparanta

Viesti ry sponsoroi tänä vuonna suomalaisen viestintätyön arvoa esiinnostavaa juhlaa, Finnish Comms Awardsia, jossa palkittiin torstaina 16.11. alan parhaimpia töitä. Kahdennentoista kerran järjestettettävä Finnish Comms Awards jakautui kahteen pääkategoriaan, strategiseen neuvonantoon ja konsultointiin sekä viestintäkampanjoihin. Kilpailuun otti osaa 104 viestintätyötä, joita arvioi 34 henkinen tuomaristo. Palkintoja jaettiin lopulta 19 työlle ja kunniamainintoja yhdeksästä eri aiheesta. 

Kuva Ville-Veikko Niemelä
Kuva Ville-Veikko Niemelä

Finnish Comms Awardseilla palkituilla töillä on edistetty isoja yhteiskunnallisia kysymyksiä, saatu aikaan muutosta, herätetty kansainvälistä kiinnostusta, kohdattu rohkeasti haastavia tilanteita ja saavutettu jopa miljardin säästöjä. Kokosimme tähän artikkeliin viisi oppia tämän vuoden voittajatöistä.

1. Kaiken takana on poikkeus

Finnish Comms Awardsin vuoden 2023 päätuomari ja SEKin viestinnän liiketoimintajohtaja Tiina Hosiokoski korosti gaalan alkupuheenvuorossaan, että kaikkia palkittuja töitä yhdistää jonkinlainen poikkeus.

Poikkeuksella hän tarkoitti sitä, että kaikissa palkituissa töissä on tehty jotain eri tavalla kuin ennen ja tämä on johtanut mittaviin tuloksiin. Onnistuneessa viestinnässä on kuitenkin lopulta kyse yhteistyöstä, johon ei kuitenkaan poikkeuksellisesti ole poikkeusta.

Finnish Comms Awardseilla palkitut työt kannustavat siis ehdottomasti ajattelemaan laatikon ulkopuolelta ja tarttumaan asioihin rohkeasti, hieman jopa mukavuusalueen ulkopuolella.

2. Haastavista tilanteista löytyy parhaat inspiraatiot

Palkituissa töissä korostui, ettei haastavina aikoina kannatta lannistua, vaan ennen kaikkea inspiroitua. Monet työt osoittivat, että nimenomaan viestinnällä voidaan tarttua haastaviin aiheisiin haastavina aikoina. Hyvällä viestinnällä saatiin aikaiseksi toivottua muutosta käyttäytymisessä sekä kauaskantoisia positiivisia vaikutuksia. 

Mainiona esimerkkinä mainittakoon Vuoden viestintätyöksikin palkittu Hyväntekijät-kampanja, jonka Vantaan ja Keravan hyvinvointialue sekä Viestintätoimisto Drum rakensivat yhteistyössä. Kampanjassa on samanaikaisesti luotu pohjaa sekä yhteiselle toimintakulttuurille ja varmistettu, että työnantajakuvan viestintä ulospäin pohjaa organisaation aitoon kokemukseen, arvoihin ja ihmisiin.

3. Arvostus ansaitaan numeroilla ja euroilla

Kilpailun päätuomari Hosiokoski kertoi gaalan alussa, että tulosten mittaaminen on ollut yhtenä tuomariston prioriteettina tänä vuonna. Mittaamisella osoitetaan, mitä viestinnällä voidaan saada aikaiseksi. 

Palkittujen töiden puheenvuoroissa korostettiin myös aikaansaatuja mittavia tuloksia, erityisesti euromääräisiä säästöjä, joilla on saatu myös kulmahuoneen huomio. Loistavana esimerkkinä tästä on työ- ja elinkeinoministeriön sekä Kaimanan yhteinen vaikuttamiskampanja “Astetta alemmas”, jolla saatiin aikaan jopa miljardin säästöt energian kulutuksessa. Lisäksi vaikutukset ulottuivat myös siihen, että sähköt riittivät kaikille Suomessa.

4. Luottamus ja yhteistyö ovat kaiken L ja Y

Onnistuneissa viestintätöissä korostui hyvä luottamus asiakkaan ja viestintätoimiston välillä. Hyvä kumppani kannattaa siis ehdottomasti löytää ja siinä luottamus asiantuntemukseen, osaamiseen sekä yhteistyöhön ovat avainasemassa.

Luottamuksellisessa ilmapiirissä on pystytty puhumaan myös vaikeista ja epämiellyttävistä asioista. Yhteistyöllä on taas saatu aikaan vaikuttavia tuloksia, joista on ollut asiakkaille liiketoiminnallistakin hyötyä.

5. Vahva viesti vaikuttaa

Vaikuttavissa kampanjoissa vahva, yksinkertainen ja kohderyhmää puhutteleva viesti on ollut avainasemassa. 

Vahvat viestit löytyvät datasta, asiakasymmärryksestä, hyvästä taustatyöstä ja rohkeudesta ajatella luovasti. Vahvassa viestissä korostuu se, että sillä uskalletaan sanoa jotakin tai sillä pyritään tekemään yhteiskunnallista muutosta. Näin myös vaikutukset ovat vahvoja.

Tutustu kaikkiin palkittuihin töihin

Vuoden viestintätoimisto: Oy SEK Ab

Vuoden viestintätyö: HYVANTEKIJÄT, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue & Viestintätoimisto Drum Oy

Vuoden vaikuttamiskampanja: CMI – Avaimet rauhaan, CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA\Helsinki

Vuoden pitchaaja: Paula Sonne, TBWA\Helsinki

Vuoden nuori kyky: Hannele Hautaniemi, Viestintätoimisto Kaiku

Vuoden Spokesperson: Sallamaari Muhonen, Sähköteknisen kaupan liitto

Vuoden viestintäkonsultti: Laura Vuorio-Kuokka, Ahjo Communications Oy

Vuoden Timantti: Kaija Pohjala, Viestintätoimisto Kaiku

Strateginen viestintäkonsultointi: Habita: mainealhosta kannattavaksi kasvajaksi ja toimialansa TOP 3 -vaikuttajaksi, Habita & Brunnen Communications Oy

Yritys- ja yhteisöviestintä (sisäinen): HYVANTEKIJÄT, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue & Viestintätoimisto Drum Oy

Yritys- ja yhteisöviestintä (ulkoinen): Tervetuloa saneeraamaan HSY:n ja TerraWisen kanssa raikkaampaa hanavettä ja vastuullisempaa viemäröintiä!, HSY & TerraWise & Brunnen Communications Oy

Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä (Public Affairs + lobbaus): Auringosta energiaa – tuntemattomasta toimialasta yhteiskunnalliseksi kärkihankkeeksi, Auringosta energiaa & Pohjoisranta BCW

Toimintaympäristön teemojen hallinta (Issues Management): Liiketoiminta- ja maineuhka taklattiin hyvällä valmistautumisella – Kauppapuutarhaliitto, Kauppapuutarhaliitto & Oy SEK Ab

Muutosviestintä: ”Välitämme”, eli kuinka Posti rakentaa luottamusta avoimuudella, Posti & Ivalo Creative

Vastuullisuusviestintä (CSR, ESG, Sustainability): Taustasta riippumatta – kohti yhdenvertaisempaa työelämää, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Romako-hanke & Oy SEK Ab

Kriisi- ja poikkeustilanteet: Kääntämällä astetta alemmas Suomi vältti pahimman energiakriisissä. Työ- ja elinkeinoministeriö & Kaimana Oy

Viestintävalmennus ja simulaatiot: OX2: vuorovaikutuksesta avaintaito ja menestystekijä uusiutuvan energian hankkeiden toteutuksessa, OX2 & Brunnen Communications Oy

Hankeviestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot):Väylät auki – AMKE ammatillisen koulutuksen mielikuvan uudistajana, Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry & Oy SEK Ab

Lanseeraus tai repäisy (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot): Maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari – Ulko-Tammio rytinällä maailmankartalle. Cursor Oy, Visit Kotka-Hamina & Oy SEK Ab (jutun kuvassa)

Viestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot): CMI – Avaimet rauhaan. CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA\Helsinki

Palvelu- ja tuoteviestintä (B2B-viestintä): Etteplan näyttää suuntaa teollisuuden vihreälle siirtymälle. Etteplan & Netprofile Finland Oy

Lanseeraus tai repäisy (B2B-viestintä): Salamointi sähköisti yhdysvaltalaismedian – Vaisala Xweather -salamaraportti valtasi Amerikan merkittävimmät mediat, Vaisala & San Francisco Agency

Viestintä (B2B-viestintä): It’s Keyvolution, Baby! – Kuinka ABLOY otti omistajuuden toimialaa mullistavassa kehityksessä, Abloy Oy & Oy SEK Ab

Palvelu- ja tuoteviestintä (B2C-viestintä): Airam – Loistavan arjen asiantuntija, Airam & Drama Queen Communications

Lanseeraus tai repäisy (B2C-viestintä): Välivesi, erilainen juomalaulu, Alko & TBWA\Helsinki

Viestintä (B2C-viestintä): Ruisrockin uusi somestrategia sytytti orgaanisen roihun, Ruisrock & Mellakka Helsinki

Vuoden varainhankintateko (VaLa ry): Linjamme on juuri nyt varattu, Naisten Linja Suomessa Ry. Kunniamaininta: Maailman arvokkain pelipaita, Suomen Paralympiakomitea ry