Aava & Bangilla pureuduttiin vaikuttavan työyhteisöviestinnän mahdollisuuksiin ja tuloksiin – myös sinä voit järjestää vierailun työpaikallesi
Viesti ry:n jäsenet kutsuttiin vierailulle Aava & Bangille Jyväskylän toimistolle tiistaina 4.6.2024. Illan teemana oli työyhteisöviestintä. Vierailijoiden verensokerit nostettiin työpäivän jälkeen koholle pienellä välipalalla ennen rentoa esittelykierrosta, ja sitten Aava & Bangin viestinnän asiantuntijat avasivat oppejaan työyhteisöviestinnästä.
Jo alkuesittelyssä tunnelma oli iloinen ja vuorovaikutteinen. Oli selvästi aistittavissa, että kaikista oli mielenkiintoista kuulla paikalla olevien taustoista ja työnkuvista. Osa oli jo toisilleen tuttuja, mutta illan aikana myös tuntemattomat verkostoituvat. Puheensorina täyttikin pienet tauot, ja keskusteltavaa olisi riittänyt pidemmäksikin aikaa kuin mitä aikaikkunaksi oli sovittu.
Sisältä vahva organisaatio rakennetaan työyhteisöviestinnällä
Aava & Bangin toimitusjohtaja ja viestinnän tutkija, Vilja Laaksonen, kertoi ensimmäisessä puheenvuorossa siitä, kuinka työntekijäkokemus nostettiin Aava & Bangilla strategian keskiöön. Hän avasi myös kehittämänsä Aava & Bangin työyhteisöviestinnän mallia eli konseptin, jolla rakennamme työyhteisöihin vaikuttavampaa ja kestävämpää viestintää. Lopuksi Vilja kertoi tuloksia jo toisena vuonna peräkkäin toteuttamastamme kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimuksesta:
–Tulevaisuudessa menestyvät ne organisaatiot, joissa strategia ja kulttuuri eivät kilpaile keskenään. Toinen ei syö toista, vaan ne mahtuvat samaan aamupalapöytään, toteaa Laaksonen.
Sisältä vahvan kulttuurin ja strategian juurruttaminen vaatii tuekseen hyvin johdettua työyhteisöviestintää. Aava & Bangin työyhteisöviestinnän asiantuntija Emma-Reetta Hämäläinen kertoi taas “Mitä voi saavuttaa, kun asiakas sitoutuu viestintään?” Tässä puheenvuorossa käytiin läpi asiakascase ja yhteistyöllä saavutettuja tuloksia asiakkaan kanssa. Kyseisen organisaation johto on sitoutunut työyhteisöviestinnän ja kulttuurin kehittämiseen erityisesti esihenkilöiden vuorovaikutusosaamisen ja viestinnän kehittämisen kautta. Jo reilussa vuodessa on rakennettu läpinäkyvämpää ja vaikuttavampaa viestintää, mikä näkyy arjessa mm. vastuullisena keskustelukulttuurina esimerkiksi kehityskeskusteluissa ja esihenkilöiden vuorovaikutuksen aktiivisuutena.
–Esihenkilöllä on suuri vaikutus työntekijäkokemuksen laatuun, ja juuri esihenkilöiden viestintävalmiuksia kehittämällä voidaan rakentaa sisältä vahvaa työnantajakuvaa, kiteyttää Hämäläinen.
Työyhteisöviestinnän Senior asiantuntija Minna Haapsaari nimesi strategiaviestinnän kolme oppia ja kiteytti onnistuneen strategiaviestinnän kolmeen asiaan:
- osallistamiseen (People need to weigh in, in order to buy in!)
- kiteyttämiseen (Tell a story!)
- esihenkilön rooliin strategian juurruttajana (consistency and frequency).
–Jos strategiaviestintä tarkoittaa johtoryhmäkielellä tehtyä Powerpoint-esitystä, joka esitetään puuduttavina kalvosulkeisina, ei voi olettaa, että strategia tulee ymmärretyksi, tiivistää Haapsaari. Hyvä strategia voi jäädä toteutumatta, jos siitä ei osata viestiä.
Järjestä vierailu omalle työpaikallesi
Ilta Aava & Bangilla oli hyväntuulinen ja vierailijoiden kesken syntyi selvästi innostusta järjestää uusia vierailuja viestijöiden kesken. Seuraava taidettiin luvata jo alkusyksyyn.
Kuka tahansa Viestin jäsen voi järjestää vierailun omaan organisaatioonsa! Sinä hoidat paikan, ajan ja sisällön, ja mahdollisesti pientä purtavaa. Me Viesti ry:llä hoidamme vierailun markkinoinnin ja viestimisen.
Tartu tilaisuuteen ja vie viestijöiden yhteisöllisyyttä eteenpäin – vertaiskeskustelu on parasta aivoruokaa!