Näin pidät huolta siitä, että työnantajamielikuvasi on takuuvarmasti pilalla
Organisaatioiden leikkaukset ja valtionkin tasolla budjettien kutistumiset pitävät huolta siitä, että työnhakijoita tulee nyt ovista ja ikkunoista. Kun hakijoita riittää, on vain turhaa pitää työnantajamielikuvasta huolta. Huonolla työnantajamielikuvalla tehostetaan toimintaa: työhakemusten määrät saadaan romahtamaan, jonka seurauksena rekrytointiin menee vähemmän aikaan. Jos myös perehdyttäminen jätetään tekemättä, jää aikaa niille kuuluisille “todellisille työtehtäville”. Kokosimme kolme vinkkiä, miten saat vähennettyä tehokkaasti hakijamääriä pienellä vaivalla!
1. Ghostaa – etpähän kuule hakijoista enää
Kun saat useita satoja hakemuksia, on turhaa käyttää aikaa niihin vastaamiseen tai rekrytointiprosessin etenemisestä kertomiseen.
Parisuhdemarkkinoilta tutuksi tullut ghostaaminen mahdollistaa, että tuohtuneet työnhakijat jättävät jatkossa hakematta organisaatioosi ja saat tulevaisuudessa vähemmän hakemuksia luettavaksi. Näin voit keskittyä tärkeämpiin asioihin, kuten kahvitaukoihin tai omien asioiden hoitamiseen työajalla.
2. Ruoki puskaradiota – se hoitaa viestinnän puolestasi
Maine syntyy muutenkin muiden käsissä, joten miksi et ulkostaisi sitä kokonaan puskaradiolle? Huonoa mainetta pelkäävät vain heikot, jotka eivät usko organisaationsa ydintehtävään.
Nykyaikainen puskaradio, esimerkiksi Jodel tai muut somekanavat, ovat maineen luojista tehokkaimpia. Ghostaamisen lisäksi ruokit puskaradiota parhaiten tarjoamalla jo lähtökohtaisesti positioita, joissa on koko maailma pelastettavana nälkäpalkalla. Hakijamäärät vähenevät entisestään, kun kukaan ei uskalla kokeilla, pitävätkö tarinat paikkaansa.
Kun ihmisillä on aihetta jakaa kokemuksia, hoitavat he työnantajamielikuvasta viestimisen puolestasi. Näin mahdollistat myös sen, että parhaimmat tekijät pysyvät lestissään – työvoiman liikkuminen toisi kuitenkin vain lisätyötä kaikille ja loisi ikävän kilpailuaseteleman markkinoiden muiden toimijoiden kanssa.
3. Romuta hakijoiden ammatti-identiteetti – se pitää Suomen rattaat pyörimässä
Ammatti-identiteetti on jokaisen oma asia. Sitä ei auta palaute tai työnhakuun useiden tuntien käyttämisestä kiittäminen.
Palautteen antaminen tai ylipäänsä rekrytointiprosesista viestiminen antaa äkkiä turhaa toivoa ihmisille ja odotuksia työpaikoista, joita ei ole kuitenkaan tarjota kaikille.
Kun et panosta rekrytointiprosessiin, autat oikeastaan pitämään Suomen rattaat pyörimässä. Romuttuneet ammatti-identiteetit tuovat nimittäin kassavirtaa työterveyteen, työpsykologeille ja uravalmentajille.
Lopulta pienillä teoilla rakennetaan myös positiivista työnantajamielikuvaa
Työnantajamielikuvan romuttaminen tehostaa ajankäyttöä ja käy helpommin kuin sen rakentaminen. Kaikesta huolimatta on kuitenkin olemassa myös helppoja keinoja rakentaa positiivista työnantajamielikuvaa, mikä houkuttelee alan parhaita tekijöitä ja sitouttaa työntekijöitä jo rekrytointiprosessista lähtien.
- Ennen työpaikkailmoituksen julkaisemista, keskustele organisaatiossa osaamisen tarpeesta, kirkasta työnkuva ja tasapainota odotukset sekä vaatimukset yhden ihmisen kokoiseksi.
- Kirjoita työpaikkailmoitus realistisesti, mutta innostavasti. Kerro työnkuvan lisäksi, millainen on mahdollisesti tuleva työyhteisö.
- Ilmoita jo työpaikkailmoituksessa palkkahaitari.
- Rakenna rekrytointiprosessi ennakkoon: mieti, millaisia väliaikatietoja kaikki hakijat toivovat eri vaiheissa ja ajasta viestit valmiiksi.
- Panosta haastattelukokemukseen: ole ystävällinen, lue hakijan hakemus tarkasti ja kerro lopuksi, miten rekrytointiprosessi etenee.
- Kiitä työnhakuun käytetystä ajasta.
- Kerro päätöksenteosta mahdollisimman ripeästi ja työnhakijoita kunnioittavasti, myös prosessin eri vaiheissa. Tarjoa mahdollisuutta palautteen pyytämiseen.
Näillä pienillä, mutta tehokkailla keinoilla rakennat organisaatiosi työnantajamielikuvaa ja houkuttelet jatkossakin parhaat osaajat joukkoosi. Mutta jos haluat tehostaa ajankäyttöäsi, pilaa työnantajamielikuvasi seuraamalla kolmea ensimmäistä vinkkiä.
Milla Vainio
Puheenjohtaja
Viesti ry