Reviiripelosta markkinoinnin ja viestinnän integraatioon
Merkintöjä Viestin markkinoinnin ja viestinnän integraatioiltapäivästä 10.2.2015, valmentajana Markku Vierula.
Työelämän ja toimintaympäristön muutoksessa markkinoinnin ja viestinnän tiiviille yhteiselolle on erityinen sosiaalinen tilaus. Digitaalisuudella, netissä kohtaamisella on lusikka vahvasti sopassa mukana. Se vaatii mutkattoman yhteistoiminnan markkinoinnin ja viestinnän välille. Enää ei riitä samansuuntaisuus, sama meno ja vauhti. Pitää olla yhteistä tekemistä, toimintaa ja tulosta – integraatiota.
Missä mennään organisaatiossasi?
Kyselykierros kurssilaisten kesken osoitti, että organisaatioissa integraatiosta on kyllä puhuttu, mutta kaikki tuntuvat pohtivan, miten saada ihmiset toimimaan ja ajattelemaan samalla tavalla, yhdessä. Arkipäivän käytännöissä integraatiota ei vielä välttämättä tunnisteta, sillä se näyttäytyy eri tavoin organisaation eri toimijoille. Tosin kukaan ei sitä liioin kyseenalaista, vaan se tuntuu luontevalta ja päivänselvältä.
Markkinoinnin ja viestinnän integraatiolähettilään, Markku Vierulan lähtökohta on se, ettei integraatiolla vain haeta uusia asiakkaita vaan hakeudutaan yhteyteen asiakkaan kanssa. Aiemmin informaatiota vain lähetettiin, nyt asiakas halutaan saada pyytämään sitä itse. Tietoa tulee olla saatavilla, sen pitää olla helposti tunnistettavissa ja vielä palasteltuna kiinnostavaan muotoon. Sitä on jaettava puhuttelevasti ja vuoropuheluun kannustavasti, mieluiten tunnelmalla höystettynä.
Co-creation tavoitteeksi
Vierula neuvoo viestinnän ammattilaisia tarkastelemaan integraatiota brändin tai asiakasorientaation kautta. Saman vahvisti myös rakennusalan brändijohtaja Jussi Hirvelä Luja-yhtiöistä case-esimerkissään. Pelkkä tuotemainos ehkä riitti ihastuttamaan ennen, mutta nyt kaivataan yhteisiä elämyksiä, yhdessä luomista. Asiakkaiden kanssa toteutettavat yhteiset hankkeet siirtävät insinöörilähtöisenkin yhtiön tuotanto-ohjautuvuudesta asiakasorientaatioon.
– Konkreettinen co-creation-yhteistyömalli saa asiakkaan vakuuttuneeksi kiinnostavuudellaan. Malli lisää luovuutta löytää omaan yhteisöön uudenlaista pöhinää, totesi Hirvelä.
Oman yhteisön toimijoita Hirvelä kannustaa motivoimaan työntekijälähettiläiksi. Heiltä kun ei pelkkä peukuttaminen enää riitä. Siinä on tämän hetken megatrendi!
Koulutuksen lopuksi kuulimme loistavia esimerkkejä asiakkaiden kanssa toteutetuista yhteistyömalleista. On vain enää mietittävä omaan toimintaympäristöön sopivat pöhinät.
Pia Valtonen
Pia Valtonen on Viestin toiminnanjohtaja.