Viestijä, hallitsetko uudenlaiset mediasuhteet?
Toimittajasuhteiden vaaliminen on meille viestijöille tuttua kauraa. Tunnemme toimittajat, tiedämme, miten toimittajien kanssa toimitaan ja ymmärrämme toimittajien työtä. Mutta maailma on muuttunut. Mediakentän pirstoutuessa vaikuttajat ovat yhä useammin yhden ihmisen mediataloja: bloggaajia, tubettajia ja muita somevaikuttajia, joiden kanavista lähtevät liikkeelle niin avokadopastat, sisustustrendit kuin muutkin someilmiöt. Näiden vaikuttajien suositukset – ja haukut – voivat ratkaista monen yrityksen kohtalon hyvässä ja pahassa.
Siinä missä moni yritys on panostanut bloggaajayhteistyöhön jo vuosia, ollaan vaikuttajamarkkinointiin isommassa mittakaavassa Suomessa toden teolla vasta heräämässä.
Samaan aikaan, kun somevaikuttajien merkitys ja vaikutusvalta on kasvanut, työlle ja vaikuttavuudelle on myös tullut hintalappu. Vaikuttajien kanssa ei pärjää pelkällä hyvällä PR:llä, vaan keinovalikoiman täytyy olla laajempi.
Hallitsemmeko me viestijät tämän uuden vaikuttamisen kentän? Tunnemmeko oman toimialamme vaikuttajat, vaalimmeko heihin suhteita, onko työllämme tavoitteita? Mitä näiden tavoitteiden pitäisi ylipäätään olla? Hallitsemmeko pelisäännöt, osaammeko arvioida tuotto-panossuhteen onnistumista?
Vaikuttava vaikuttajayhteistyö on parhaimmillaan pitkäjänteistä, tavoitteellista suhdetoimintaa ja myyntiä vauhdittavaa markkinointia.
Vaikuttava vaikuttajayhteistyö on parhaimmillaan pitkäjänteistä, tavoitteellista suhdetoimintaa ja myyntiä vauhdittavaa markkinointia. Se vaatii syvällistä ymmärrystä vaikuttamisen mekanismeista vaikuttajan omassa kanavassa, laajaa kanava- ja vaikuttajatuntemusta, toimialakohtaista digimaiseman luotaamista, somekuuntelutaitoja ja montaa muuta viestijälle ehkä hieman uudempaa taitoa.
Vaatimukset työlle kovenevat ja omaa osaamista onkin syytä päivittää jatkuvasti.
Viestijöiden panosta ja ammattitaitoa tarvitaan jatkossakin. Tiedätkö sinä, ketkä keväällä 2017 todella käyttävät Suomessa vaikutusvaltaa ja miten näiden vaikuttajien kanssa toimitaan?
Aku Varamäki
Kirjoittaja on PING Helsinki -tapahtuman perustaja.
PING Helsinki Business Festival 28.4.2017 Clarion Hotel Helsingissä kokoaa yhteen viestinnän ja markkinoinnin tekijät ja päättäjät sekä somen vaikuttajat kevään kiinnosvimmille sisältöfestareille. Keynote-puhujina nähdään Youtube-tähti Casey Neistat ja sisältömarkkinointiguru Ann Handley. Monipuoliset workshopit tarjoavat parhaat caset ja käytännön vinkkejä omaan työhön ja päivän mittaan tutustutaan, verkostoidutaan ja pidetään hauskaa! Liput Viesti ry:n jäsenille edullisemmalla 590 euron hinnalla (normaalisti 650 euroa). Liput: https://www.lyyti.fi/reg/PINGHelsinki28042017