Viisi viestintävinkkiä vuodelle 2017
Ensi vuonna jyvät erottuvat lopullisesti akanoista. Menestystä tulee sellaisille organisaatioille, jotka ottavat viestinnän strategiansa ja tavoitteidensa toteuttamisen ytimeen. Viestin väistyvä hallitus listasi 5 asiaa, joihin kannattaa panostaa vuonna 2017.
1. Nosta viestintä liiketoiminnan ytimeen
Viestinnän asiantuntijat kuuluvat pöytiin, joissa päätetään asioista. Monet firmat näin jo tekevät, mutta yllättävän iso joukko kuitenkaan ei. Jos näin ei ole, yritys ei menesty. Raaka peli. Jos tästä tekstistä yksi asia jää mieleesi, olkoon se tämä.
2. Auta muita viestimään
Ensi vuonna nousee entistä enemmän arvoonsa sisäinen viestintä ja henkilöstön, erityisesti asiantuntijoiden valmentaminen ja kouluttaminen. Näillä edesautetaan kulttuuria, jossa kaikki viestivät. Kaikki eivät toki ole ammattilaisia, mutta viestinnän ammattilainen voi sparrata muista tarpeeksi hyviä. Pelkkien viestijöiden viestintä ei enää riitä yhteiskunnassa, jossa paitsi vaaditaan myös tarvitaan avoimuutta.
3. Tuo oma kortesi yhteiseen kekoon
On itsenäisyyden juhlavuosi. Suomi 100 -teema tullee näkymään tavalla tai toisella lähes jokaisen suomalaisen yrityksen, järjestön, viraston ja muun toimijan viestinnässä – ja hyvä niin. Tarjolla on ainutkertainen tilaisuus luoda suomalaisuuden tarinaa monipuolisesti ja myönteisesti. Juhlavuosi tehdään yhdessä, jokainen omalta osaltamme, omalla viestinnällämme.
4. Hyödynnä dataa ja tutkimusta
Viestinnässä ja markkinoinnissa on kohkattu jo muutama vuosi big datasta, analytiikasta ja mittaamisesta. Oleellinen kysymys on, mitä numerot meille kertovat, ja antavatko ne aidosti viestinnän johtamisen kannalta relevanttia tietoa?
Isojen data-aineistojen ja tietojenkäsittelytieteen menetelmien käyttö on yleistynyt humanistis-yhteiskuntatieteellisillä aloilla, myös viestintätieteissä. Digitaalisten ihmistieteiden tutkimus tuottaa uutta tietoa, joka hyödyttää myös viestinnän ammattilaisten kehittymistä työssään. Alamme uusinta tieteellistä tutkimusta kannattaa toki muutenkin seurata, jotta oma osaaminen säilyy terässä.
5. Kulje omia polkujasi
Unohda trendi-ilmiöt ja se, miten muut tekevät. Toisella toimiva ei välttämättä toimi teidän organisaatiossanne. Uskalla kokeilla ja kulkea tarvittaessa valtavirtaa vastaan. Ole avoin uusille mahdollisuuksille, mutta uskalla sanoa myös ei. Varsinkaan jokainen sometrendi ei ole mukaanhyppäämisen arvoinen. Vain omaperäinen voi erottua.
Vuoden 2017 vinkit koosti Viestin vuoden 2016 hallituksesta Heta Koski, Anne Sivula, Laura Ticklén ja Aino Stén.