Tekijänoikeudet viestinnässä ja markkinoinnissa – mitä sinun tulee tietää?
Tekijänoikeudet ovat tärkeä osa vastuullista viestintää ja markkinointia. Ymmärtämällä tekijänoikeuksien perusteet ja niiden vaikutukset, voit välttää kalliit virheet, oikeudelliset seuraamukset ja turvata organisaatiosi toimintaa sekä mainetta. Lakitoimisto Liona Legal kertoo vieraskynässä, mitä viestijän tai markkinoijan pitäisi tietää tekijänoikeuksista.
Mitä tekijänoikeudet ovat?
Tekijänoikeudet suojaavat alkuperäisen teoksen luojaa antaen hänelle oikeuden päättää teoksensa käytöstä. Teos voi olla kirjallinen, taiteellinen, musiikillinen tai muu luova työ, joka on teoskynnyksen ylittyessä suojattu automaattisesti.
Tekijänoikeus syntyy aina luonnolliselle henkilölle eli ihmiselle itselleen, vaikka myös organisaatiot voivat saada tekijänoikeussuojaa alkuperäisiltä tekijöiltä siirtyneiden oikeuksien perusteella.
Toisin sanoen tekijänoikeus teokseen syntyy, kun teos tehdään. Tekijänoikeus syntyy näin ollen ilman erillistä rekisteröintiä ja säilyy pääosin 70 vuotta tekijän kuolinvuodesta.
Tekijänoikeus suojaa luovaa työtä – muutamaa poikkeusta lukuunottamatta
Tekijänoikeus suojaa teoksen tekijän taloudellisia ja moraalisia oikeuksia.
1. Taloudellisiin oikeuksiin kuuluu teoksesta valmistettavat muut tuotteet sekä teoksen saattaminen yleisön saataville. Taloudelliset oikeudet voidaan myös luovuttaa toiselle henkilölle tai organisaatiolle sopimalla asiasta erikseen.
2. Moraaliset oikeudet puolestaan varmistavat sen, että tekijän nimi mainitaan asianmukaisesti, ja ettei teosta esitetä tai muokata loukkaavalla tavalla. Moraalisia oikeuksia ei normaalisti voida luovuttaa sopimuksella.
Esimerkiksi yritys voi ostaa itselleen oikeuden valmistaa tekijän teoksesta kappaleita. Tällainen tilanne voi olla käsillä vaikkapa työsuhteessa, sillä tekijänoikeudet eivät työsuhteessakaan automaattisesti siirry työnantajalle, minkä vuoksi niistä tulee erikseen sopia työnantajan ja -tekijän välillä esimerkiksi työsopimuksessa.
Vaikka tekijänoikeus suojaa teosta, löytyy lainsäädännöstä myös poikkeuksia kyseiseen oikeuteen. Tällaisia ovat esimerkiksi sitaattioikeus sekä parodiapoikkeus. Sitaattioikeus sallii, että teoksesta voi lainata pienen osan, kuten sitaatin omaan käyttöön. Parodiapoikkeus taas sallii teoksen humoristisen tai pilailevan muokkauksen.
Tekijänoikeudella suojattua teosta ei saa käyttää ilman lupaa markkinoinnissa
Organisaatiot kohtaavat usein tilanteita, joissa tekijänoikeudella suojattua materiaalia, kuten kuvia, musiikkia tai tekstejä, halutaan käyttää markkinoinnissa. On kuitenkin tärkeää muistaa, että toisen tekijänoikeudella suojattua teosta ei saa käyttää ilman lupaa markkinoinnissa, sillä se voi johtaa sekä rikos- että siviilioikeudellisiin seuraamuksiin.
Tekoälyn aikakaudella tekijänoikeuksiin liittyvät kysymykset ovat entistä ajankohtaisempia. Tekoälyllä tuotettu sisältö voi rikkoa tekijänoikeuksia, jos tekoälyn koulutukseen käytetty materiaali sisältää tekijänoikeudella suojattua aineistoa. On tärkeää tunnistaa riskit, jotka liittyvät tekoälyn käyttöön markkinoinnissa ja viestinnässä.
> Lue lisää: Tekoäly ja tekijänoikeudet – 4 vinkkiä riskien taklaamiseen
Iida Perttula (Osakas, OTM)
Liona Legal
Liona Legal on moderni ja ketterä lakitoimisto, joka auttaa organisaatioita esimerkiksi noudattamaan viestintään ja markkinointiin liittyvää lainsäädäntöä, markkinoinnin sääntöjä ja tekijänoikeuksia sekä laatimaan niihin liittyviä sopimuksia.