Viestin brändi uudistui – magentan pinkki jäi osaksi 50-vuotista historiaa
Viestin brändi-identiteetti kirkastui ja -ilme uudistui syyskuussa 2023. Samalla uudistettiin Viestin nettisivut. Uudistus aloitettiin vuosi sitten ja sitä on tehty yhteistyössä jäsenten, hallituksen ja bränditoimisto Muudin kanssa. Uudistuksen tavoitteena on ollut entistä selkeämpi ja yhtenäisempi brändi.
Brändin kivijalka pohjautuu jäsenkyselyiden tuloksiin ja strategiatyöhön
Viestin brändiuudistus aloitettiin syksyllä 2022.
“Aloimme rakentaa uuden brändin kivijalkaa jäsenkyselyn ja useiden jäsentutkimusten pohjalta. Kysyimme jäseniltä muun muassa, mikä Viestin jäsenyydessä on tärkeintä ja millaisia mielikuvia Viesti herättää”, kertoo Viestin viestintäpäällikkö Anni Haaparanta.
Brändi- ja nettisivu-uudistuksen tavoitteena on ollut kirkastaa Viestin olemassaolon syyt ja nykyaikaistaa koko olemus yhtenäiseksi, myös visuaalisesti.
“Haluamme viestiä entistä kirkkaammin, että olemme olemassa, jotta viestijät voivat onnistua työelämässä. Meiltä jäsenet saavat turvaa työelämään, vahvistusta viestinnän osaamiseen ja viestijöiden yhteisön. Haluamme osoittaa uudella ilmeellä olevamme tulevaisuusorientoitunut ammattijärjestö ja että seuraamme aktiivisesti viestinnän trendejä”, summaa Viestin toiminnanjohtaja Siina Repo.
Brändiuudistus valmistui Viestin juhlavuoden kynnyksellä. Viisikymmenvuotista taivalta juhlistetaan Viestinnän tulevaisuus -seminaarissa joulukuussa.
“Aina pyöreitä täyttäessä on hyvä katsoa hetkeksi peiliin ja pohtia, mihin suuntaan haluamme mennä seuraavat 50 vuotta”, Repo tuumaa.
Ylpeästi viestijän oma ammattijärjestö
Syksyn 2022 jäsenkyselyssä Viestin brändi-identiteetti ja -ilme sai paljon positiivista palautetta, mutta myös kehitystoiveita.
Jäsenet kaipasivat erityisesti vahvempaa profiloitumista viestijän omaksi ammattijärjestöksi. Omalta ammattijärjestöltä toivottiin myös enemmän ammattiylpeyttä, raikkautta ja kantaaottavuutta. Palautteeseen pyritään myös vastaamaan brändi- ja nettisivu-uudistuksessa.
“Aiemmin hyvin vaihteleva ilme sai nyt yhdenmukaisemman suunnan, jota myös jäsenet toivoivat. Uuden bränditoimistomme avulla pyrimme elämään todeksi sloganiamme Kaikki viestivät. Harva on ammattilainen”, kertoo Haaparanta.
Uusi brändi herää henkiin teoissa, viestinnässä ja nettisivuilla
Vaikka ilme ja nettisivut päivittyivät vasta syyskuussa 2023, uutta brändi-identiteettiä on eletty teoiksi jo viimeisen vuoden ajan.
“Brändi on enemmän kuin logo tai uusi ilme. Se on koko identiteettimme, joka rakentuu pienistä ja suurista teoista”, summaa Haaparanta.
Muun muassa vaikuttamisen teemat ovat kirkastuneet uudistuksen myötä vuoden alussa perustetussa vaikuttamisen työryhmässä, johon kuuluu Viestin toimiston lisäksi hallituksen jäseniä.
Uusi brändi näkyy myös nettisivujen uudistetuissa sisällöissä. Sivuilta löytyy esimerkiksi entistä enemmän
- Tukea työelämän eri vaiheisiin.
- Tietoa viestintäalasta.
- Tietoa vaikuttamisen teemoista ja edunvalvonnasta akavalaisella kentällä.
- Viestin roolista osana keskusjärjestö Akavaa ja Akavan Erityisaloja.
> Lue lisää, miten voit hyötyä uusista nettisivusisällöistä.
Ilme sai inspiraation viestinnän vaikuttavuudesta ja historiasta
Uusi ilme sekä nettisivut muotoutuivat yhteistyössä Juuli ja Niko Aschan Sveinsin sekä bränditoimisto Muudin muun tiimin kanssa.
Tavoitteena oli luoda vahva, selkeä ja kirkastetun brändi-identiteetin mukainen ilme. Ilmeessä uudistettiin lähtökohtaisesti kaikki logosta värimaailmaan.
“Työpajoissa inspiroiduimme viestinnän vaikuttavuudesta kertovasta historiallisesta sanonnasta ‘Kynä on miekkaa mahtavampi’. Viestin uusi “V” kirjain esittääkin mustekynän kärkeä”, kertoo Muudin Art Director Niko Aschan Sveins.
Vaaleanpunaista nähdään vielä
Aiemmassa ilmeessä tunnusomainen magentan pinkki jää Viestin historiaan.
“Jäsenkyselyn perusteella pinkki väri herätti paljon ristiriitaisia ajatuksia, joten lähdimme brändiuudistukseen avoimin silmin ja puhtaalta pöydältä”, kertoo Haaparanta.
Pieni osa vaaleanpunaista jää kuitenkin elämään, mutta uuteen ilmeeseen sopivassa sävyssä.
“Viestin sininen, lila ja valkoinen päävärimaailma luo uskottavuutta ja luotettavuutta. Näiden värien rinnalle on luotu pehmeämpi lisäväripaletti, joka lisää lähestyttävyyttä ja monipuolisuutta”, summaa Aschan Sveins.